úterý 20. listopadu 2012

2. liga: Labortech Ostrava B - Postoupky A 3.5 - 4.5

V neděli nás čekal první nasazený celek soutěže, rezerva extraligového Labortechu Ostrava. Cestu do Ostravy už známe, ale nuda ubíjí a trocha adrenalinu neškodí. Takže jsme vyzkoušeli novou cestu - přes staveniště, skrz dva zákazy vjezdu a průjezd zakázán (legračně neškodná značka!), museli jsme přispět dvackou na koně, aby nás závora pustila dál, a to jsme ještě zvažovali, že budeme brodit potok. Do Ostravy jsme přijeli akorát, hrálo se v hezkém prostředí salónku hotelu Maria. My nastoupili v základu, soupeř však skoro taky - průměr prvních sedmi byl impozantní, 2257. Na osmé prkenici byl sice borec bez ela, údajně však hrával dřív, a vůbec ne zle. (Hledal jsem, co byl ten pán, jménem Jiří Hurta, zač. A našel jsem tenhle jeho úžasný článek . Za mlada úspěšně bojoval s největšími esy ostravských putyk a na pivo si vydělával hraním naslepo...) Chvíli po desáté zápas začal.

Na začátku byla na většině šachovnic "normálka", zajímavý pohled byl na Romanovu divokou variantu aljechinky se soupeřovým králem uvízlým v centru a na Jardovu útočnou pozici, kde se zdálo, že přemýšlí snad jen Jarda. Asi po hodině dostal Marťa Bačák nabídku remízy - nechal jsem to na něm, ale pak trochu litoval, že jsem mu neřekl, ať to vezme, přeci jen, soupeř měl o 190 vyšší rating. Marťa to ale vyhodnotil podobně a remízu vzal. Na Scéně se nám zdálo, že stál trochu hůř, takže výborná remíza. Asi po další hodině remizoval Roman - pozici jsem vůbec neviděl, ale snad byla vyrovnaná. Dobrý půlbod černými se silnějším. Při obchůzce před časovkami jsem měl z dalších partií tento dojem: Marťa horší, silný Kočiščák ho tlačil. Jarda útočil, ale soupeř za to měl nějaké pěšce a lepší čas. Ondra někde ukořistil dámu za věž a byl jasně vyhraný. Pavel stál celou partii dobře, ale nic hmatatelného jsem tam neviděl. Já jsem stál o něco lépe, v ostré pozici s horším časem. Večisově divoké pozici jsem nerozuměl.

Ondra vyhrál, Večis taky - o Ondrově partii moc napsat nemůžu, ale snad byla dost jednoznačná. Večis stál, jak se ukázalo, většinu partie hůř, někde asi i na prohru, dával soupeři však do cesty takové překážky (střídal korektní oběti s nekorektními), že ten se nakonec nezorientoval dobře a ve výsledku měl o dva pěšce méně. Koncovka už byla jednoduchá. Marťa Dvořák prohrál - po ostré partii jej v oboustranné časovce Kočiščák přehrál, aby výhodu zase vypustil a nakonec po Marťově chybě definitivně zavěsil. Vedli jsme 3-2 a přes časovky přešly Jardova, Pavlova a moje partie.

Jarda už od zahájení útočil proti soupeřovu králi a údajně byl někde vyhraný (opět nevím, partii jsem rozebírat neviděl). V oboustranné časovce mu naskočila po 38. tahu půlhodina, což se neobešlo bez velkých stížností a hlasitého mluvení, ve kterém vedl delegovaný rozhodčí p. Kořínek (a žádné umlčování nepomohlo, dost mě to podráždilo - pánové neřešili, že uprostřed časovek může takové vyrušení stát celou partii). Po přidání času dovedl Jarda zkušeně partii do remízového přístavu. I když moc nechápu, proč IM Jaworski nebojoval dál, když bylo jasné, že má jako jediný ze soupeřova týmu aspoň nějakou šanci vyhrát. Já jsem černými vyrovnal, pak stál lépe, abych po soupeřově průlomu pro mě nečekané síly musel začít hasit požáry. To se povedlo a ani šance na výhru, kterou soupeř zdánlivě měl, nefungovala (řešil to jednoduchý obrat, který bych v partii spíš našel). Když se pozice otevřela, stál jsem lépe pro změnu já - lepší figury, soupeřův slabý král a pozice plná slabin. Počítač mi ukázal výhru. V časovce jsem ji však nenašel a přešel jsem do zcela rovné koncovky jezdce proti střelci - nebylo proti čemu hrát, mrtvá remis, což jsme vědeli oba. 4-3. Pavel soupeře přehrál zcela ve svém stylu, v dynamické pozici prokázal velký cit. Soupeř ale taky nehrál slabě, a když se v koncovce V+2p x V+p Pavel dozvědel, že vedeme 4-3, nabídl ihned remízu z pozice síly. 4.5 - 3.5.

Výhry si velice cením, ale ještě více předvedeného výkonu. Nezalekli jsme se totiž papírově silnějšího soupeře a na většině šachovnic jej přehrávali. Všichni opět příkladně bojovali. Pár slov k našim dvěma výhrám - Ondra se chytil, soupeřku jasně přehrál a připsal si hezký skalp. Večis pro změnu prokázal dobrou orientaci v taktických pozicích a nervy ze železa. Když navíc Labortech nehrál jako tým, ale spíše jako soubor jednotlivců (jinak si rychlé remízy ani brzký konec Jardovy partie neumím vysvětlit), zrodilo se těsné, překvapivé, ale zcela zasloužené vítězství. Po dvou rozpačitých pokusech o změnu jsme za rozborem partií zakotvili na tradiční Scéně, která nezklamala. A večerní vítězství v Davis Cupu bylo pěknou tečkou za nedělí.

Labortech Ostrava "B" - Sokol Postoupky
Kočiščák Jiří (V) 2422F 1 - 0 2186F Dvořák Martin
Jaworski Miroslaw (C) 2299F ½ - ½ 2178F Sháněl Jaroslav
Jakubiec Edyta (C) 2209F 0 - 1 2111F Karlík Ondřej
Fiřt Stanislav 2290F ½ - ½ 2103F Bačák Martin
Krajina Aleš 2219F ½ - ½ 2108F Brázdil Roman
Kaňok Jaroslav 2202F ½ - ½ 2106F Navrátilík Pavel
Bachořík Otto 2159F ½ - ½ 2016F Dungl Martin
Hurta Jiří 1000N 0 - 1 2028F Večeřa Petr
3½ : 4½

Martin Dungl

PS:

Protože nikdo netipoval, jak vyhrát Romanovu partii z předchozího kola, řešení je zde: Vyhrávají dva tahy, buď f5 rovnou nebo Va8+ s dalším f5. Jde o to, že f-pěšec uvolňuje bílé dámě cestu po černých polích, aby poté soupeřovu králi dala mat.
Např. 54. Va8+ Kg7 55. f5 gxf5 56. Df4 Kh7 57. Dg5 f6 58. Dxh5+ Jh6 59. Vh8+ Kxh8 60. Dxh6+ Kg8 61. Va8+ Kf7 62. Dh7 mat nebo 54. Va8+ Kg7 55. f5 Dxc3 56. Dxc3! Vxc3 57. fxe6+ Vc7 (57. ... fxe6 58. V1a7+ Kh6 59. Vh8 mat) 58. V8a7 Vxa7 59. Vxa7 s dalším braním na f7 a výhrou.
Hezký obrat, jehož nalezení je ale v partii dost těžké.

1 komentář:

  1. Celému Áčku musím pogratulovat ke skvělému vítězství. Ještě to zbývá potvrdit proti celkům bojujícím o záchranu.Vzpomeňte na výprask od Veselí, z kterého jsme se již nevzpamatovali.
    opl

    OdpovědětVymazat