neděle 20. ledna 2013

Postoupky A - Město Albrechtice 3.5 - 4.5

V souboji nováčků soutěže jsme vedli 3-0 a prohráli jsme 4.5-3.5, co k tomu dodat? Snad jen to, že prohra byla zasloužená. Přesto to vezměme od začátku.

Z Města Albrechtice je to do Postoupek více než 130 kilometrů, pěkně přes hory, po dálnici jen kousek. Bojovně naladění soupeři však byli na místě už o půl desáté, a to skoro v plné síle - ze základní sestavy jim chyběl jen Boris Pavlásek (5). My jsme nastoupili v základu a papírově tak byl zápas zcela otevřený. Na začátku nabídl remízu Marťa Dvořák (1), měl hodně povinností, ale Láďa Vaněk ji nepříliš překvapivě odmítl. A tak se bojovalo. A jak už to bývá, zatímco vedle zápas béčka pomalu končil, u nás se na osmi šachovnicích rozehrávala střední hra.

Většinu partií jsem (kvůli svému špatnému hospodaření s časem) v jejich průběhu nesledoval, a tak se rozepíšu rovnou o tom, jak končily. Jako první dohrál Roman (5). Bílými si postavil aktivní pozici a soupeř se uhamounil na zisk pěšce. Romča celkem rutinérsky obětoval figuru za silný útok na krále. Pak možná dal soupeři určité šance na vyváznutí. Ten je však nevyužil a byl opět sešroubován. Roman to správně neuspěchal, uklidil si krále, černý stejně neměl co hrát. Nakonec náš hráč dotáhl útok, trvající skoro celou partii, do vítězného konce. Soupeř v beznadějné pozici překročil čas. Druhý jsem dohrál já. Soupeř vystavěl zahájení velmi pochybně a jeho dáma byla na a5 "skoro" chycená. I dalším jeho figurám chyběla souhra, tak jsem toho chtěl využít. Možná jsem hledal špatně, možná jsem svoji pozici jen přecenil. Útokem jsem se nechal unést, spotřeboval jsem spoustu času, zaostal ve vývinu a ještě si vytvořil pěšcovou slabinu. Pozici jsem konsolidoval jen za cenu ztráty pěšce a stál jsem čistě na prohru. Navíc na dvou minutách, 25 tahů před kontrolou. Soupeř se však taky nechal unést. Snad pod dojmem mého času nezvolil logický postup na dámském křídle, místo toho pozici zostřil a v zápletkách se ztratil. Když už jsem stál dobře, nabídl jsem kvůli času remis. Soupeř ji odmítl, aby mi za dva tahy dal věž. Po partii plné chyb mohu mluvit o šťastné výhře. Večis (8) zahrál černými dámskou indickou (vsadím se ale, že to nevěděl). S dvojicí střelců začal postupovat pěšci královského křídla a soupeře přehrál. Postupně získal dva pěšce a bylo hotovo. Na 3-1 korigoval Marťa Bačák (4). Když dostal vynadáno, že hraje bílými záprďácky, zahrál prozměnu černými dost ambiciózně. V pozici s opačnými rošádami však ztratil několik temp a k útoku se dostal jeho soupeř. Oleje do ohně přilil obětí pěšce za otevření g-sloupce. Nevím, jaký  byl závěr analýz ze Scény, myslím, že stroj by za Marťu našel cestu nad propastí, hráli však dva lidé a je jasné, že útočící strana mívá v podobných situacích lepší praktické vyhlídky. To se potvrdilo i v této partii - útok bílého nakonec triumfoval. Vedli jsme 3-1 a zbylé čtyři partie šly přes 40. tah.

Jako pátý dohrál Pavel (6). Ze sicilky vyvstala ostrá pozice s útokem bílého (jeho soupeře) na královském křídle. Pavel pak přehlédl pěšce a dostal se do hluboké defensivy. Když však soupeř nezvolil oběť jezdce (asi) za mat, která se nám líbila na Scéně, černé figury se postupně rozehrály a těžko říci, zda nestál Pavel v jeden okamžik lépe. Rozhodl se však se slabým králem nepokoušet štěstí, soupeřovy aktivní figury raději vyměnil a v koncovce jezdců a nestejnopolných střelců už bylo jasné, že partie skončí smírem. Vedli jsme 3.5-1.5 a hrály první tři desky. Nic nebylo rozhodnuto. Marťa Dvořák stál s kvalitou a pěšcem méně jasně na prohru, Jarda měl kvalitu méně a vařil z vody aktivitu a Ondra měl těžkou zablokovanou pozici dvou střelců proti dvěma jezdcům.

Marťa prohrál. Po zahájení stál snad i lépe, ale spotřeboval zbytečně hodně času a v časovce se dopustil chyb (podle jeho slov neměl měnit dámy). Už v horší pozici udělal hrubku, která se stává tak jednou do roka, a mohl se vzdát. A i když bojoval ještě hodně tahů, partie skončila podle očekávání. Jardovu partii jsem skoro neviděl. Okolo časovky měl s pěšcem za kvalitu nadějný pěšcový postup, ale otázka je, zda to jen hezky nevypadalo. Nakonec prohrál. Ondra hrál s papírově nejsilnějším hráčem v místnosti. S dvojicí střelců stál o něco lépe, pozice se ale zavřela a zdálo se, že bílý nic hmatatelného nemá. V časovce však správně převedl jezdce, soupeři nezbylo než mu jej vyměnit a po dobírání na d5 pěšcem by stál na výhru. Dobral bohužel věží a soupeřovi jezdci začali postupně přehrávat jeho střelce. Nakonec získal černý pěšce a poměrně zkušeně s ním došel do dámy.

Shrnuto podtrženo, když prohrajeme čtyři partie, z toho dvě bílými, nemůžeme čekat nic jiného, než prohru. Kromě toho, kdyby mě soupeř neomilostnil, prohráli bychom ještě výrazněji. Nezbývá tak než konstatovat, že naše prohra byla zasloužená a že vzhledem k vyrovnanosti soutěže ještě musíme máknout a někde urvat body.

Sokol PostoupkyTJ Město Albrechtice
Dvořák Martin2186F0-12181FVaněk Ladislav
Sháněl Jaroslav 2178F0-12281FBanasik Krzysztof
Karlík Ondřej 2111F0-12307FTustanowski Robert
Bačák Martin2103F0-12077FJanyška Pavel
Brázdil Roman2108F1-01996FHrbáček Miroslav
Navrátilík Pavel2106F½-½1993FPán Vladimír
Dungl Martin2016F1-01981FVlachopulos Georgis
Večeřa Petr2028F1-01870FMilián Milan

:


Martin Dungl

3 komentáře:

  1. Pár perliček po zadání partií do počítače, motor jsem pouštěl náhodně:
    - Ondra měl po Jd5 Sxd5 exd5 výhodu +1.25, po Vxd5 jen nicotných 0.2.
    - U Marti B. bylo c5 v pořádku a podle teorie, chybný byl tah Jfd7, bylo potřeba rychle vyvíjet střelce (Sd7). Místo oběti pěšce g5 preferuje Houdini h4, ale i po g5 píše výhodu +0.45.
    - Po oboustranných nepřesnostech byl rozhodující chybou tah Vc8, po Sb3 (s dalším d5) černý prohraje. Ve8 však pozici drží. Oběti za bílého nevycházejí.
    - Romanova obětovaného Jxe6 teorie nezná, ale Houdini ji schvaluje. Pak však navrhuje přímé Vh3, po Dxe6 tah g5 skutečně vychází, -0.4.
    - Pavel čelil až výhodě +2, ale po Jg6 nebylo dobré Sxg7, nýbrž suché Vd7. Visí na f7 a hrozí Dxb8 Vxb8 Sa7 a bílý získá kvalitu nebo dobere střelce na b7.
    - I po "osvobozujících" tazích ala Vxf4 má bílý výhodu 0.8. Ve6 byl jediný tah.
    - Já jsem stál na výhru po 5.(!) tahu černého, ale místo e3 bych musel hrát agresivní e4. Pak už tam vážně nic nebylo a a4 je vážná chyba, po které už stojí lépe černý.
    Martin

    OdpovědětVymazat
  2. Dodatek:
    - U Romana samozřejmě nejprve šach na g6, pak Vh3. U Pavla jsem měl na mysli Vxe4 (místo Vxf4).

    OdpovědětVymazat
  3. Bohužel máš pravdu, objektivně jsme na výhru tentokrát neměli. Mému soupeři partie vyšla a i když jsem asi měl možnost se zachránit, nedokázal jsem ji najít. (jinak c5 jsem říkal už na Scéně že je teorie) MB

    OdpovědětVymazat