neděle 3. února 2013

2. liga: TŽ Třinec B - Postoupky A

Stejně jako naše béčko, vydal se dnes A-tým do nejvzdálenější destinace, v našem případě do Třince. Ten disponuje sice nepříliš stabilním, ale silným a vyrovnaným kádrem. My jsme poprvé nenastoupili v základu, omluvili se Ondra a Večis, nahradili je Mara Machalík a Aneta Tomečková. Soupeř byl tím pádem jasným favoritem. Cesta proběhla bez větších problémů, i když sněhová vánice obě auta trochu zdržela. Přivítala nás hezká a prosvětlená klubovna a káva v termoskách. Určitě jedno z nejpříjemnějších prostředí, ve kterém jsem hrál družstva. Začalo se hrát asi v 10.10, soupeři nám zpoždění odpustili.

Neuplynulo ani 5 minut a Romča (4) remizoval. Podle svých slov neměl dnes "šachový den", navíc se dostal do varianty, kterou nehrál 10 let. S Romanem Pilchem byl mírným papírovým favoritem a měl bílé, Romanovi P. se na druhé straně letos velmi daří. Další partie trvaly o poznání déle. Asi po dvou a půl hodinách dohrála Aneta (8). Soupeř hrál černými hyperagresivně a hyperoptimisticky. Aneta na to zareagovala správně, získala dva pěšce a vyměnila dámy. Baterie věží však stále mířila na jejího krále a při zjednodušování něco přehlédla, ztratila materiál a prohrála - údajně nebýt toho, už toho v pozici moc nebylo a šla by do přivyhrané koncovky. Škoda, mohla si připsat vítězný (nebo aspoň remízový) skalp výrazně silnějšího soupeře. Třetí dohrál Marťa Bačák (3). V partii se v zahájení nestalo skoro nic, černými bez problémů vyrovnal a neambiciózní (bílý a elově silnější) soupeř se provyměňoval až do tupě remízové věžkovky. Kde nic není, ani smrt nebere. Mara (7) černými soupeře přehrál (ten si zavřel dámu na kraji šachovnice) a nebýt špatného hospodaření s časem, mohl by hrát i na výhru. Avšak vzhledem k tomu, že Jarda a Pavel vypadali lépe a já s Maťou Dv. vyrovnaně, přijal se 4 minutami na hodinách a 20 tazích do kontroly nabídnutou remízu. 2.5-1.5 pro domácí a zbylé partie šly přes časovou tíseň.

Jako pátý jsem dohrál já (6). Z dobré pozice, vzniklé z výměnné slovanky, jsem mohl zvolit více plánů - rozhodl jsem se pro útok na královském křídle. Přehodil jsem však tahy a soupeři se podařilo prolomit centrum na mého nezarošovaného krále. A protože jsem se v pozici včas nezorientoval, stál jsem na hranici prohry. Když jsem se asi ve 20. tahu dostal do časovky, začal hrát soupeř (s hodinou) ještě rychleji nežli já a partie začala připomínat absurdní divadlo. Z tlaku jsem se (s notnou pomocí) vymotal a chvíli jsem dokonce asi mohl i vyhrát. To jsem ale nedopočítal a raději šel do výměn. Společně s časovou kontrolou se z pozice upustila pára a koncovka už byla remízová. Prohráváme 3-2 a hrají Marťa (1), Jarda (2) a Pavel (5).

Pavlovu partii jsem skoro neviděl. Soupeře černými přehrál, dlouho měl i pěšce víc. Pak o pěšce někde přišel a dostal se do koncovky V+S+4p x V+J+4p. Jeho pěšci byli silnější a jak známo, věž se střelcem tvoří dobrou údernou jednotku. Na druhé straně, soupeř mu odřezával krále. Pozice už asi byla remízová a Pavlův neopatrný tah, umožňující soupeři věčný šach, to pak jen stvrdil. Marťa musel už od raných fází zahájení vymýšlet. V partii plné lavírování přežila 40. tah velká většina z původních 32 bojovníků. Jeho soupeř hrál pevně a držel si mírný poziční tlak. Na začátku závěrečné časovky se obrana Marti zhroutila a soupeřův útok slavil úspěch. Marťa prý ani nevěděl, kde udělal rozhodující chybu. Jardovi se partie nepovedla. První část jsem neviděl, nějak však Jarda získal kvalitu za pěšce a zdálo se, že převahu bez větších problémů zrealizuje. Pak však během čtyř tahů ztratil 75% svých pěšců (zbyl mu jeden; ostatně, pro nenulový počet pěšců to ani jinak nejde) a na výhru začal hrát černý. Postupně se zmobilizoval a s pomocí jezdce a krále dotáhl pěšce do dámy.

Ve velmi dobrém světle se představili letos debutující Mara a Aneta. Oba stáli většinu partie lépe, možná i na výhru. Je jen škoda, že to ani jeden z nich nedotáhl. Při hledání dalších pozitiv už bych se zapotil. S trochou ironie by se sem dal počítat snad už jen fakt, že výsledek mé partie neodpovídal předvedené hře. Negativ je více - nenastoupili jsme v nejsilnější sestavě, prohráli jsme nadějně rozehrané partie, nevyhráli jsme (poprvé letos!) ani jednu partii. Suma sumárum, nejsme ještě zdaleka zachráněni. A tak se nedá dělat nic jiného, než si vzít z pohry poučení, ale jinak ji pustit z hlavy, potrénovat, zabrat a příště se do Opaváků v silné sestavě s vervou pustit.


TŽ TřinecSokol Postoupky
Szwed Jacek (C)2251F1-02186FDvořák Martin (H)
Babula Milan2300F1-02178FSháněl Jaroslav (H)
Frolík Martin2203F½-½2103FBačák Martin
Pilch Roman2094F½-½2108FBrázdil Roman
Kocián Karel2215F½-½2106FNavrátilík Pavel
Fargač Martin2069F½-½2016FDungl Martin
Kvíčala Miroslav2035F½-½1935FMachalík Marek
Schoupal Patrik2067F1-01789FTomečková Aneta
:


Martin Dungl

Žádné komentáře:

Okomentovat