neděle 5. ledna 2014

2. liga: Postoupky A - Hustopeče 4 - 4

V 5. kole 2. ligy zavítal do Postoupek tým Hustopečí. Naše sestava čelila nástrahám nemocí (Honza) a zkouškového (Marťa Dvořák a Večis), Marťa a Honza však nakonec obětavě nastoupili, oslabeni jsme tedy byli jen o Večise. Místo něj zaskočil Laďa (za Postoupky A hrál bezmála po třech letech). Sestava tedy byla: 1. Dvořák, 2. Sháněl, 3. Bačák, 4. Brázdil, 5. Navrátilík, 6. Palášek, 7. Dungl, 8. Opluštil. Tým Hustopečí byl oslaben výrazně více, z první osmičky chyběli tři borci, včetně velmistra Plachetky. Údajně měnili sestavu dokonce včera o půl desáté večer. Papírově jsme se tak stali mírnými favority.
Skóre otevřel Marťa Dvořák. S Lukášem Kuchyňkou natahali zahájení (Caro-kann) poměrně svižně, pak došlo k výměnám a z kraje koncovky nabídl Lukáš Marťovi remis. Marťa nejprve odmítl, aby za tři půltahy, snad i pod dojmem ostatních partií (Marťa B. a Laďa vyhraní, Romča prohraný, zbytek otevřený) a zítřejší zkoušky z algebry remízu nabídl sám. Byla přijata a Marťa se jel učit. Druhý dohrál Marťa Bačák. Soupeřku neskutečně přehrál - její bezmocný chumel figur, který Marťa okupoval, se postupně rozpadl (ač při velmi přesné hře asi rozmotatelný byl). Se dvěma figurami méně se černá vzdala. Vzápětí skončil Laďa. Když po partii a domácí analýze s Houdinim tvrdil, že stál celou dobu lépe, znělo to při nejmenším podezřele. Nicméně to tak skoro bylo! Jeho soupeř v sicilce bílými opanoval dvojici polí b6 a c7, Laďa za to získal b2 pěšce a měl nebezpečnou protihru po c-sloupci a diagonále h8-a1. Aktivita jeho soupeře vedla k zisku kvality, kterou mu Laďa dal špatným způsobem a chvíli stál špatně (kdyby bral rovnou na c7, stál by výrazně lépe). Vyveden z míry začal tahat velice rychle a bílý ani nestíhal mačkat hodiny. To jej nejspíš rozhodilo natolik, že během asi čtyř tahů vyrobil z vyhrané pozice pozici totálně prohranou. Laďova dvojice střelců ovládla šachovnici a z několika možností smrti si bílý vybral tu nejrychlejší. Ztratil věž a vzdal se. Po Laďovi skončil svůj marný boj Romča. Černými si v zahájení vytvořil slabého pěšce, o kterého přišel. Ačkoliv se poté opticky zdálo, že má iniciativu, měl jeho zkušený soupeř nejspíš celou dobu vše pod kontrolou, partii převedl do koncovky a technicky převahu pěšce zrealizoval. Romča prohrál po sérii 14 partií bez prohry! V podobný čas skončil i Jarda. Jeho partii jsem viděl v analýze, kdy bylo o čem debatovat. Při přepisování však vypadala až smutně jednobrankově. Jarda v zahájení černými natáhl h6-g5 a vzal na g3. Tím soupeři 1) věnoval pole f5 pro jezdce (které mu včas nevyměnil) 2) otevřel h-sloupec. Na poli h6 pak vykrvácel. Stále ještě před časovou kontrolou skončila moje partie. Po 12 tazích jsem měl něco přes hodinu do konce, zatímco soupeř nějakých 27 minut. Marťa Bačák to glosoval slovy, že jsem konečně našel někoho, kdo přemýšlí víc než já. Ze zahájení jsem bílými nevytěžil nic, naopak jsem soupeři umožnil vyrovnat. Začal jsem pronásledovat jeho kočku po šachovnici a natahal si pěšce na královském křídle. Byl jsem tempo od výborné pozice. Pěknou obětí pěšce získal iniciativu naopak soupeř, a to takovou, že následně mohl obětovat jezdce (přijmout oběť nešlo), čímž 1) získal pěšce zpět 2) upředl nepříjemnou síť okolo mého krále. Myslel jsem si, že mu to nevychází a mé hrozby nakonec partii rozhodnou, sparring-partneři v analýze byli naopak přesvědčení, že jsem byl prohraný. Fritz tvrdí něco mezi: -0.5. Ovšem klíčový byl čas. Pozice byla velmi taktická, já měl do konce 20 minut a soupeř hrál na minutě. Udělal chybu, získal jsem figuru a vyhranou pozici. Z té jsem udělal remízu (bohužel poměrně jednoduchý věčňák), načež mi z ní soupeř opět udělal výhru. A prohrál na čas.
Za stavu 3.5-2.5 pro nás proběhly časovky, hráli Pavel (rovina) a Honza (špatná pozice). Jako první dokončil Pavel. Po zahájení stál bílými jasně lépe, výhodu však netransformoval ideálně (útokem na pěšce okolo krále), a tak se jeho soupeři podařilo vyrovnat. Koncovka byla skoro symetrická a skončila po zásluze remízou. Honza stál ze zahájení černými normálně, problém bylo, že soupeř měl podobný ráz pozice asi obehranější. Honzův útok na královském křídle byl málo průrazný a asi i málo "vabank". Soupeř mu tak vyměnil jeho dobré figury, na dámském křídle získal pěšce a technicky vyhrál koncovku. Bílý zahrál silně (ve 2. lize 4/4), měl dobrou koncepci a technicky přesnou realizaci, ve druhé polovině partie tak Honza nejspíš už neměl šanci nic udělat.
Remízu s Hustopečemi 4-4 bych před zápasem určitě bral. Vzhledem k sestavám jsme sice mohli pomýšlet na výhru, ale remíza odpovídala poměru sil, mírně šťastnějším týmem jsme byli dokonce my. Tabulka skupiny E se nesmírně vyrovnala, ve vedení je se ziskem 10 bodů hned 5 týmů. My jsme s bilancí 50% na 7.-8. místě.

Sokol PostoupkyŠK HPM TEC Hustopeče
Dvořák Martin (Z H)2194F½-½2304FKuchynka Lukáš (Z H)
Sháněl Jaroslav (Z H)2157F0-12112FMarkovič Ivan (Z)
Bačák Martin (Z)2157F1-02115FMedunová Věra (Z)
Brázdil Roman (Z)2095F0-12126FUhmann Jan (Z)
Navrátilík Pavel (Z)2142F½-½2083FMeduna Eduard (Z)
Palášek Jan (Z)1841F0-12026FDirgas Josef ( H )
Dungl Martin (Z)2050F1-01974FUrban Vlastimil
Opluštil Vladimír1864F1-01731NKočí Karel

4:4

Martin Dungl

1 komentář:

  1. Pár poznámek z přepisu partií:
    - U Honzy se hrála teorie až po Sxg4, místo Sc8 se hraje rovnou f5.
    - U Marti Bačáka bylo po Jc8 (po Vb8) správně, po Vb7 mělo přijít (pro mě superpřekvapivé) Va7, stále s lepší pozicí bílého.
    - U mě byla dlouho zcela rovná pozice. Chyba byla až Vd2 (po g4 Dh4), pak jsme hráli dobře (k soupeřovu b5 bych dal dva vykřičníky, z mého pohledu to byl zdvihák) b5 axb5 axb5 Vxa8 Vxa8, mohl jsem hrát Sd3 i Sxb5, oboje s horší pozicí. Po Sxb5 Sxb5 Jxb5 bylo Jxg4 správně, Dd3 byl jediný tah, a zde šlo hrát g5, h5 i h6. De1+ mělo vést do remízy po Kg2 Je3+ Kf3 Dh1+!. Po Df1+ jsem mu stejnou remízu umožnil tahem Kxe3, načež soupeř prohrál na čas.

    OdpovědětVymazat