neděle 6. dubna 2014

2. liga: Duras Brno B - Postoupky A 5 - 3

V dnešním 11. kole jsme přijeli na horkou půdu vedoucího týmu soutěže, do brněnského Králova Pole, skoro doslova na palubovku Durasu B. Protože Jarda je v zahraničí a Marťa Dvořák s Večisem si po náročné sezóně vzali "volno", dostali příležitost náhradníci: Mira Rakušan, který před dvěma týdny bravurně zaknihoval nesmírně důležitou půlku, Peťa Dvořák, který za áčko nastoupil po 5 letech a 351 dnech, a Honza Netušil, který měl v áčku dokonce premiéru. Se sestavou 1. Bačák, 2. Brázdil, 3. Navrátilík, 4. Palášek, 5. Dungl, 6. Rakušan, 7. Dvořák, 8. Netušil jsme s průměrným ratingem 1941 zaostávali za soupeřem o celých 248 bodů a asi není třeba dodávat, že favority jsme nebyli na žádné desce. Proto jsem žádné zázraky nečekal. Nevadilo to, o nic nešlo. Zápas však byl nakonec velmi dramatický!
Marťa Bačák a Romča Brázdil bloudili a přijeli asi o 10 minut později, asi čtvrt hodiny tahali nějaké varianty, partii zremizovali (soupeřům se zjevně taky hrát nechtělo), dalších dvacet minut jsme povídali na chodbě.. a jeli domů, šachová neděle pro ně skončila (resp. Romča pak přišel na Scénu). Zbylé partie se hrály skoro do časové kontroly. Pak začaly končit v rychlém sledu. Nejprve prohrál Peťa Dvořák. Černými získal kvalitu za pěšce (nevím, zda ji získal, nebo zda to byla oběť jeho soupeře). Poté však čelil soupeřově iniciativě, nepodařilo se mu aktivizovat figury, a navíc se dostal do hrozné časové tísně. Lavina bílých pěšců jej smetla. Poté vyhrál Honza Netušil. Soupeře (ratingově vzdáleného o více než 400 bodů) bílými prostě přehrál. Dvojice jezdců v jeho rukách byla výrazně silnější, nežli soupeřova dvojice střelců, a asi ve 30. tahu se soupeř vzdal, s vteřinou na hodinách a tah před chycením dámy. Na Scéně jsme našli za černého jednu nevyužitou příležitost k protihře, vyžadující velmi přesnou reakci. A pak už nic. Moc pěkná partie a povedená premiéra! Následně prohrál Mira. Bílými si z Alapina vytvořil složitou pozici, která skýtala rozmanité taktické motivy i možnosti přechodů do koncovky. Soupeř se v dané situaci prostě zorientoval lépe a získal pěšce. Mira poté nezvolil správnou koncovku a v již prohrané pozici přehlédl jednoduchou taktiku. Stav zápasu opět vyrovnal Pavel. V Brně jsem měl z jeho partie dojem nezáživné roviny, avšak nechápu, co jsem tam (ne)viděl. Na Scéně se ukázalo, že partie byla plná zápletek, oba králové byli v ohrožení a více ze hry měl černý (Pavel), jehož intuice je v podobných pozicích mocnou zbraní. Soupeř se v zápletkách ztratil a překročil čas. Několik tahů po časové kontrole udělal Honza Palášek. Jeho partie byla hezká, za pěšce získal mocný útok a poměrně jednoduchou kombinací mohl dílo zkázy dokončit. Neviděl však jeden motiv, proto se pro kombinaci nerozhodl a jeho protivník se zkonsolidoval. Honzovi se omlouvám, že jsem mu prozradil, co v pozici bylo (myslel jsem, že mou myšlenku nějak vyvrátí). Poté byla pozice taky asi blízká rovině, Honza však nehrál dobře a prohrál. jsem za stavu 4-3 pro soupeře ještě více než hodinu dohrával těžkou koncovku. Rozhodl jsem se, že budu hrát na zápasovou remízu. Ze zahájení jsem vyšel lépe, zvolil jsem přechod do koncovky s aktivním králem a zdálo se mi, že stojím dobře. Soupeřka však vymyslela zajímavou protihru a dokázala mi, že můj král aktivní nebyl. Díky nepřesnému provedení jsem však vyvázl velmi dobře a ve 40. tahu jsem v koncovce V+S+4p na každé straně (střelci stejnobarevní, pěšci rozhození) mohl získat pěšce. Příležitost jsem nevyužil a ačkoliv jsem dál tlačil a stál lépe, soupeřka se pravděpodobně bránila dobře a pozice se vyhrávala těžko. Asi v 55. tahu jsem místo poměrně banální remízy, kterou jsem viděl, zvolil komplikace. Ty jsem však měl špatně spočteny, soupeřce zbyl pěšec navíc a věžkovka pro ni již nebyl problém. Zahrál jsem si hezky, jsem rád, že jsem bojoval, nepřesností jsem však udělal moc na to, abych mohl vyhrát, a remízou jsem opovrhl. Proto skončil zápas vítězstvím domácích 5-3, jejich vítězstvím v celé skupině E a právem postupu do 1. ligy.
Zápas se nám, myslím, i přes porážku docela povedl, což ocenili i sympatičtí domácí. Velice se mi líbil přístup Miry i Honzy Netušila, kteří pak šli na Scénu a partie jsme analyzovali, za vydatné pomoci Marti Dvořáka, až do půl sedmé. Chybí jim partiové zkušenosti se silnými soupeři, tak doufám, že je kluci přes léto získáte! Pak budete postrach pro každého. Pavel završil úspěšný konec sezóny, jen mně a Honzovi Paláškovi se partie nepovedly, oba jsme mohli vyhrát a zápas mohl mít výsledek opačný.
Prostějov porazil Slavii 6-2, udrželi jsme se tak o jediný bod. Všem, kteří na tom mají zásluhu, děkuji!


ŠK Duras BVK Královo Pole BSokol Postoupky
Blahynka Martin (Z V)2188F½-½2157FBačák Martin (Z)
Nepomucký Ondřej (Z)2269F½-½2095FBrázdil Roman (Z)
Ševčík Vladimír (Z )2198F0-12142FNavrátilík Pavel (Z)
Skácelík Petr (Z V)2185F1-01841FPalášek Jan (Z)
Semenova Elena (Z C)2177F1-02050FDungl Martin (Z)
Mudra Tomáš (Z)2161F1-01765FRakušan Miroslav
Mlýnek Petr2214F1-01781NDvořák Petr
Donnert Milan2117F0-11696FNetušil Jan
5:3

Martin Dungl

1 komentář:

  1. Sice jsme se ponekud chytil za hlavu, jak jsem se to dozvedel, ale za dva tahy jsem se zas normalne venoval partii... Prohral jsem to kvuli vlastni blbosti :)... Honza

    OdpovědětVymazat