středa 3. srpna 2011

Pardubické střípky

Polovina července je dávno minulostí a mnoho vody už proteklo pod mnoha mosty. Přesto i proto, touto reportáží chci konečně uzavřít a zhodnotit účinkování našeho "mufloního" týmu v Pardubicích na turnaji čtyřčlenných družstev. Článek jsem chtěl původně nazvat "Mufloní bolest", ale pak jsem si uvědomil, že hodnocení celého turnaje je veskrze pozitivní. Právě teď tak vymýšlím další název a jestli jej vymyslím, bude mít tento článek nadpis (což pro milého čtenáře je jistě absurdní poznámka, protože už ví více než autor, tedy že článek nadpis má / nemá ... ach jo tyhle závorky, příliš hltám blog Davida Navary - http://www.blog.praguechess.cz/index.php?blog=navara :-) ). Z něj ještě přidám dva citáty - "Copak je možné se v Pardubicích nudit?" a "Řada šachistů a šachistek se v Pardubicích po večerech schází v barech, hospodách a restauracích, mě ale podobný životní styl příliš neláká." Jen bych ve druhém citátu vypustil 5.-12. a 31.-33. písmeno od konce.
Skutečně, v Pardubicích bylo fajn. A mám-li mluvit za sebe, letošní Pardubice atakovaly loňskou vysokou laťku, nastavenou Jardou, Rosťou, diskotékou, ... , tupláky, bruslením, Českým Slavojem, Večisovou posedlostí Rubikovou kostkou a restaurací U Dvou zmijí. Letos to bylo klidnější, i když jsme, společně s Úholičáky, opět navštívili koncert nestárnoucího Českého Slavoje a výhry i prohry hodnotili nad žejdlíkem. Šachově jsem si užil akci náramně, byl to pro mě nejtěžší turnaj, jaký jsem hrál. Byl jsem trochu nemocný a přijela za mnou milá návštěva, která si pak okouzlená z prostředí, ve kterém jsou geekové (http://en.wikipedia.org/wiki/Geek) zastoupení méně než na matfyzáckých kolejích, zařídila kartičku do knihovny a půjčila knihu Ladislav Alster: Chci hrát šachy.
Tak a k šachům: Bylo nás pět, hráli čtyři, což bylo ideální. Marťa nehrál ve čtvrtek večer a v neděli odpoledne, aby mu Pardubice nezabraly moc času. Já nehrál v pátek ráno, výlet do Prahy do práce, a v sobotu odpoledne, nemoc. Zbylí tři mufloni se prostřídali po zápase. Co se výsledků týká: Nezazářili jsme, ale každý kromě Barči měl perfo nad svým ELO, Marťa a Mára dokonce výrazně, což lze hodnotit velmi pozitivně. Nasazení jsme byli 57 a skončili 62, no problem. Zápasové výsledky 3-1-3, skóre nic moc, ale soupeři byli velice silní, od 24. místa dál měly jen dva týmy lepší buchholz než my. Na výsledky z jednotlivých zápasů i na individuální výkony vás odkážu na stránku chessresults, tam vše:

http://chess-results.com/tnr53044.aspx?art=20&lan=5&flag=30&snr=57

Hodnocení zápasů: Dvakrát (v prvním a posledním kole) jsme měli extrémně silné soupeře a prohráli jsme 4-0. Třikrát jsme byli favority, ale jen jednou výraznými, a výsledky byly 3-1, 3-1 a 3 1/2-1/2 pro nás. Zbylé dva zápasy se soupeři s průměry asi 2110 a 2100 skončily naší těsnou prohrou 2 1/2 - 1 1/2 a remízou 2-2.
K hráčům: Marťa Dvořák hrál ve velké pohodě - 3.5 z 5, s průměrem 2076, perfo 2225. Hrou i výsledky ukázal, že jeho ELO je silně podhodnocené. Škoda je jeho jediné prohry. Já jsem měl rozhodně na víc, než 1.5 z 5, průměr 2218, perfo 2069. Subjektivní dojem napíšu do komentáře (klidně připište i ostatní něco ke svým partiím!) Barča - 2.5 ze 6, průměr 2022, perfo 1965. Prohrála jen s hráči nad 2300, bohužel jen remizovala s hráčem 1755. Jinak by byl výkon taky úspěchem. Večis zremizoval dva lepší hráče a porazil dva horší - 3/6, 2004, 2004. Prohrál, stejně jako Barča, pouze v prvním a posledním kole. Škoda, že proti Marcelu Bednářovi po vítězství černými v zahájení 1. e4 a6 už nezopakoval tento výsledek po psychologickém útoku bílými 1.a3 :-). Mára Navrátil hrál výborně, 3/6, 1897, 1897 a taky (!!) prohrál pouze v prvním a posledním kole.

Jak už opakuji poněkolikáté, turnaj se povedl jako vždy, takže - příští rok ve stejnou dobu, Mufloni budou u toho, zájemci, rezervujte si čas. :-)

1 komentář:

  1. K mým výkonům:
    1. kolo - velmistr Pawel Jaracz, 2575, černými. Partii jsem si chtěl především užít, což se povedlo, prohrávající chybu jsem udělal ve 30. tahu. V zahájení se nehrály do nejostřejší varianty, ve kterých by partie asi skončila, místo toho se mi podařilo vyrovnat. Poté soupeř spustil útok, který se mi, také díky už docela povyměňované šachovnici, podařilo odrazit, jen jsem tím bohužel zratil hodně času. Partie skončila koncovkou D+V+4p x D+V+4p, kde jsem měl centrální pozici, ale slabší pěšce - počítač psal výhodu bílého (soupeře) asi 0.6. Tady jsem se nechal strhnout k útoku, který k ničemu nevedl, a rychle jsem prohrál. Škoda takového zaváhání (i když samozřejmě, nebýt této hrubky, výsledek by se asi nelišil) :).

    3. kolo - Michal Šrejber, 2158, bílými. Za tuto partii jsem si trhal vlasy. Soupeř v zahájení obětoval pěšce, ale kompenzaci vzal asi za špatný konec, protože brzy nic neměl a pak jsem začínal něco mít já. Koncovka s pěšcem navíc a jezdcem mnohem lepším soupeřova střelce byla na 100 způsobů vyhraná. Jedním neopatrným tahem jsem odkryl krále soupeřově věži a brzy kapituloval.

    4. kolo Milan Novák, 1983. Soupeře jsem černými v zahájení přehrál a posléze získal pěšce, avšak za cenu, že se přešlo do těžké taktické dámsko-věžovo-lehkofigurové střední hry-koncovky, kde jsme oba udělali několik chyb. I když jsem v partii měl k výhře blízko vícekrát, soupeř na ni stál taky několik tahů, takže remíza je zasloužená. Prohrál jsem s Večisem polívku, protože jsem nevyhrál věžovou koncovku V+2p x V+p na jednom křídle. A to mi tam soupeř cestičku k výhře ještě jednou otevřel :-/.

    6. kolo - Václav Černý, 2037, bílými. Díky lepší znalosti zahájení jsem přešel do pozice, kterou dobře znám, a soupeř se nechytil. Pak sice ještě bez kvality zlobil, ale nebylo mu to nic platné.

    7. kolo - FM Lukáš Kuchyňka, 2339. Ze zahájení jsem vyšel lépe, ale hrubou chybou ztratil pěšce, a ani jsem nenašel, jak jsem jej ještě mohl získat zpět. Přesto, po oběti druhého pěšce za postoulého pěšce vlastního, jsem na konci mohl přejít, nepříliš složitě, do ploše remízové věžovky. Ale to bych nesměl být letargický, a v atmosféře podávání rukou a nošení zavazadel nemít pocit, že už není o co hrát. Takže prohra.

    Celkový závěr - turnaj spíše neúspěšný, ale hodně pozitiv najít lze. Nebýt hloupých chyb, měl jsem 3.5 bodu (3. a 4. kolo bod a 7. kolo půlka) místo 1.5. Samozřejmě, takto to úplně nejde brát, šachy o chybách jsou a já je dělám. A soupeři trestají. Ale je kam růst. Perfo 2069 je zkreslené vysokým průměrem soupeřů, ELO mi poroste asi o bod ;-).

    OdpovědětVymazat