úterý 22. prosince 2009

TJ Sokol Postoupky A vs ŠK Zlín D (3:5) a ŠK Staré Město E (5,5:2,5)

Jelikož jsem ještě nenapsal reportáž ze čtvrtého kola a reportáž z pátého má již také zpoždění, rozhodnul jsem se oba souboje shrnout v jeden rozsáhlejší článek.

Ve čtvrtém kole jsme se z pozice prozatímního lídra tabulky utkali s papírově nejsilnějším družstvem soutěže ze Zlína, který nám hned po příjezdu hlásil, že nastupují v základní sestavě. Našemu mužstvu chyběli hned dva stálí hráči a tak se určitě nedá říct, že by jsme v zápase byli favority.
Abych pravdu řekl, detaily ze zápasu si moc nepamatuju a přehráváním partií si odmítám mučit hlavu, takže nějaké detaily ode mě nečekejte. Chtěl bych jenom vyzdvihnout výkon Jardy, který na druhé šachovnici předvedl výborný výkon a partii zaslouženě vyhrál. Ostatní partie probíhaly víceméně v rovnováze, ale kolem první časovky jsme já na páté a Zdeněk na poslední šachovnici získali značnou výhodu, ale naopak Pavel na trojce a Martin na šesté stali připrohraně. Po přechodu časových tísní se ale některé pozice zlomily a to většinou v náš neprospěch. Svoje partie prohráli nejen Pavel a Martin, ale i Zdeněk, remizoval Martin na první a Jarda na druhé vyhrál. Za stavu 3,5-1,5 dohrávali Petr na čtyřce remízovou koncovku, Laďa stál na sedmé aktivně a já jsem převedl jednoduše vyhranou partii do koncovky s dvěma figurami proti věži, nicméně jsem svoje figury přecenil a důkladnějším pohledem jsem zjistil, že pozici nevyhraju. Partie spoluhráčů dopadly již podle očekávání (Petr remiz, Laďa bod) a tak mi za stavu 4-3 nezbývalo, než odmítat nabídky smíru a hrát partii na výhru. Soupeř však již konec partie sehrál dobře a přemíra snahy a risku nakonec vedla k tomu, že jsem partii prohrál.
Konečný výsledek 5-3 v nás sice zanechal hořkou pachuť, zvláště pak když vývoj zápasu vypadal neustále minimálně na remízu, nicméně zajíci se sbírají až po honě a selhání v některých partiích (hlavně v mojí) nás stálo veškerý bodový zisk.

Po prohře ve Zlíně nás v dalším kole čekali soupeři ze Starého Města. Podobné mužstvo složené ze zkušených hráčů a mladých talentů nás v loňské sezóně dokázalo porazit, proto jsem jen s velkou nelibostí sledoval, jak mi účast na zápase odmítá jeden hráč za druhým a nakonec to dopadlo tak, že jsem v sobotu večer měl šest šachistů. Na poslední chvíli jsem však sehnal sedmého a tak jsme nakonec nastoupili v sestavě: Dvořák, Navrátilík, Machalík, Bačák, Večeřa, Ryšavý a Opluštil.
Kontumační bodovou ztrátu poměrně rychle smazal Martin na první šachovnici, kdy soupeř přehlédl jednoduchý obrat již v zahájení a v podstatě od desátého tahu byla partie rozhodnutá a jelikož Martin nic nenechal náhodě, byl první bod doma. 1-1
Jako druhý jsem dohrál já. Můj soupeř se trefil snad do jediného zahájení, které černými znám a tak se mi rychle podařilo pozici vyrovnat a udržet v ní potřebné napětí. Po několika menších nepřesnostech na obou stranách se soupeř dopustil dvou hrubek a bylo po partii. 2-1
Třetí bod dodal na náš účet Marek, kdy po nepříliš přesvědčivém průběhu partie se dostal do výrazně horší koncovky, ve které soupeř jednoduše přehlédl věž. 3-1
Dalším dohrávajícím hráčem byl Pavel, který černými sice ze zahájení nic nezískal, ale ve střední hře získal pěšce, nicméně soupeřova aktivita byla dostatečnou kompenzací. Bílý se však v pozici nedokázal rychle zorientovat, ztrácel mnoho času a ve 37. tahu jsem byl v přibližně vyrovnané pozici jako rozhodčí nucen partii ukončit pro překročení časového limitu. 4-1
Jedinou naši prohranou partii v tomto kole sehrál na sedmé šachovnici Laďa. Dynamické zahájení sehrál ještě dobře, ale soupeř jej postupně přehrával a ještě před časovou kontrolou jej donutil ke kapitulaci. 4-2
Body potřebné k celkovému vítězství vybojoval na pětce Petr. Soupeř v zahájení optimisticky sezobl pěšce, čímž si na sebe ušil bič a jelikož nedokázal nalézat nejlepší (nebo alespoň přijatelné) obranné tahy, měl po chvilce kvalitu míň a přes urputnou snahu již nedokázal vývoj zvrátit. 5-2
Partie Zpěváková-Ryšavý byla nervy drásajícím soubojem který vzal za rozhodnutého stavu rychlý konec, když Honza nechtěl dokazovat v pozici s pěšcem navíc její přednosti a nabídnul smír, který byl přijat. 5,5-2,5
Podzimní část soutěže máme tedy za sebou a jasně se ukázalo hned několik skutečností. V základní sestavě jsme soupeře většinou přehrávali (3 zápasy, 9 bodů, skóre 20:4), ale opět se ukázal každoroční problém s (ne)účastí hráčů základní sestavy v zápasech (2 zápasy, 3 body, skóre 8,5-7,5). Pokud chceme reálně přemýšlet o boji o postup, nemůžeme si v klíčových zápasech dovolit absence a už v žádném případě ne kontumace. Uvidíme jak se podaří toto dodržet, protože příští kolo hrajeme v Napajedlech, jejichž letošní ambice jsou určitě výrazně vyšší, než jen udržení v soutěži.

Žádné komentáře:

Okomentovat