neděle 4. září 2011

Nová sezona začíná novým Elem

Začala škola a s ní i pomalu příprava na novou sezónu. V minulé sezóně jsem měl nejprve 4 svěřence ve skupinovém tréninku, k nimž pak cca v půlce sezóny přibyla individuálně Julča Šimčáková. Tréninky během sezóny byly zaměřené především na obecné teoretické základy a pokročilé problémy především ve střední hře a koncovce, a snaha o pochopení pozic, které na šachovnici mohou nastat. S Julčou jsem pak po mizerném výkonu na MČR, kde většinu partií prohrála již v zahájení, se snažil obecně i konkrétně probírat zahájení tak, aby si ve většině pozic dokázala vědět rady a nezírala jen na figurky ve středu šachovnice, které bez znalostí zahájení mohly vypadat maximálně jako čajový dýchánek jezdců a střelců, než důmyslné a cílevědomé stavění figur. Po mých velmi špatných výkonech v lize jsem se rozhodl potrénovat zahájení i já, neboť má hra často končila velmi rychle a s výsledkem 0 i proti slabším hráčům.

Po roce tréninku se čtveřicí Honza Polišenský, Míša Scheichenost, Filip Zavadil a Lenka Navrátilová jsem spokojen. Velmi mě proto těší pohled na aktuální Elo listinu, kde lze vidět pokrok. Honza Polišenský dokáže hrát pěkné šachy, ale má velmi časté výpadky soustředění a dělá proto velmi často hrubé chyby. Elo 1437 je pro něj však určitě příjemný základ a věřím že ho potěší a povzbudí, snad i přinutí se více soustředit.
Míša už hraje klidněji, ale někdy až moc opatrně. Občas přeceňuje pozice soupeře a pak volí špatné plány. Přesto se mu povedlo uhrát si dokonce Elo FIDE 1532 a jelikož je to jeho první FIDE tak tímto dorovnal i národní Elo na stejnou hodnotu. Taktéž si myslím že Míša bude rád.
Filda Zavadil odehrál méně partií a proto je jeho skok Ela téměř nulový, nárůst z 1357 na 1365. Filda hraje pěkně, ale jeho partie jsou velmi nevyrovnané. Dokáže prohrát proti začátečníkovi i pořádně zavařit zkušenému hráči. Je ale ještě velmi mladý a je potřeba se nad takovými partii nezarazit ale poučit se z nich a podobné chyby již neudělat.
Lenka jako nejméně zkušená to měla v této skupině těžké. Ostatní 3 kluci totiž již měli za sebou mnohem delší praxi a zkušenosti byly znát. Pokud se Lenka bude snažit, Elo časem přijde i pro ni.

Co se individuálu týče, je vidět u Julči pokrok jak hrom. Přesto že v zahájení dělá pořád chyby (což je jasné neboť za půl roku naučit někoho zahájení se vším všudy by nezvládl možná ani Chuck Norris) začíná být Julča v zahájení čím dál jistější. Hlavně díky povedenému Slavíkovi je její Elo 1353 úspěchem jak pro ni, tak pro mě.

Moje hra potřebuje ještě hodně vyladit. Přesto si myslím, že i já prokazuju nějaké zlepšení. Zlepšení FIDE cca o 20 potěší, ale kýžené 2000, které jsem chtěl již několik let zpátky se mi stále vyhýbá.

S další sezónou budu rád pokračovat v trénování jak sebe, tak i dětí z Postoupek. Do nového roku (sezóny – pozn. redakce) ZDAR!
Večis

1 komentář:

  1. Luxusní článek! Gratuluji Večisovým svěřencům k novému, povedenému ELO i k nadšenému trenérovi! :-)

    Dodal bych ještě další příjemné změny:
    Laďa - konečně FIDE ELO, 1864.
    David - veliký skok v národním ELO na 1534.
    Po úspěšné rodině Opluštilů pro mě nejpříjemnější překvapení, Mira - FIDE ELO 1756(!!).

    Někomu samozřejmě ELO i kleslo, ale to se snad spraví. Určitě jsem na někoho zapomněl, každopádně všem uvedeným gratuluju a přeju hodně chuti do hry :-)!

    OdpovědětVymazat