neděle 8. dubna 2012

Napajedla - Postoupky A 2.5 - 5.5

Minulou neděli se naše áčko vydalo na zápas do Napajedel. Domácí tým posílil před sezónou o otrokovické hráče, přesto by jej před začátkem soutěže mezi hlavní favority zařadili nemnozí. Šedivé jsou prognózy a šachovnice je čtveratá - od 6. kola byla Napajedla samostatným lídrem soutěže s jasnou ambicí postoupit do 2. ligy. My do zápasu nastupovali ze 2. místa - a tak se jednalo o důstojné finále celé soutěže. Podobná finále, zvláště při dvou postupujících, mají často tendenci končit 4 - 4. V neděli to nebyl ten případ - před poraženého by šel Rožnov, tedy v případě jeho očekávaného vítězství nad Starým Městem D, v případě remízy by pořadí bylo dokonce 1. Rožnov, 2. Napajedla, 3. Postoupky. Muselo se tedy hrát naplno a napajedelský likusák tak zažil finále se vším všudy.

Důležitosti zápasu odpovídala příprava i sestavy. Z našeho týmu dorazilo prvních 9 hráčů i s nezbytnou nehrající podporou Adélou. Nastoupili jsme v sestavě 1. Marťa Dvořák 2. Jarda Sháněl 3. Pavel Navrátilík 4. Martin Dungl 5. Martin Bačák 6. Mara Machalík 7. Jirka Kašík 8. Petr Večeřa. Soupeři nás přátelsky přivítali, vysvětlili nám, proč se jim letos doma tak dařilo, a nabídli nám bližší seznámení, samo sebou zdarma. Aby toho nebylo málo, nastoupili v posunuté sestavě, takže od 3. šachovnice dál přišla většina přípravy vniveč. Přesně v 9 hodin zahájil budoucí smutný hrdina zápasu pan Macura zápas.

Asi po hodině se můj soupeř poprvé pořádně zamyslel, tak jsem se vydal na "obchůzku". Předem poznamenám, že na většinu partií jsme se nepodívali na Scéně - tomu bude odpovídat i můj popis. Marťa na 1. desce stál o něco lépe a měl skoro o hodinu lepší čas. Jarda asi něco přehlédl, soupeřovy lehké figury se v jeho táboře volně proháněly. Pavel byl pod silným tlakem, já jsem hrál bílými svoji oblíbenou variantu dámského gambitu. Večis v zahájení ukořistil pěšce a hrnul se do výměn. Zbytek partií jsem viděl jen velmi zběžně.

Po dalších dvou hodinách bylo jasněji. Jardovi jsem schválil vysvobození v podobě remízy. Jirka prohrál a Večis byl vyhraný (vůbec, Večis, rozehraný z Koutů, byl důležitá jistota v posledních dvou těžkých zápasech!). Marťův soupeř pan Kunc se provyměňoval do remízové koncovky věží a nestejných střelců. Pavel stál pod mohutným útokem pana Macury na prohru, já jsem s panem Kozojedem získal vyhranou pozici, abych ji v několika tazích prohospodařil a dostal se do těžké dámsko-jezdcové koncovky. Marťa Bačák a Mára dostali pokyn odmítnout remis, avšak Marťa lépe nestál a Mára snad ano, ale nejspíš ne na výhru. Přitom to při předpokládané Marťově remíze a Pavlově prohře vypadalo, že já, Marťa a Mára budeme muset uhrát dva a půl bodu.. V těchto fázích zápasu jsem sice doufal, ale určitě bych si na nás nevsadil.

Marťové Dvořák a Bačák remizovali, Marťu D. jsem pověřil vyhodnocováním remizových nabídek a Marťu B. zjištěním stavu v Rožnově (kdyby nevyhrál, stačila by oběma týmům remíza). Stav byl 2.5 - 2.5 a zbylé tři partie přešly přes časovku. A pak, na jaře už poněkolikáté, se vše v dobré obrátilo. Marťa D. mi hlásil, že Mara je možná vyhraný - a to bylo dobré znamení. Pavlovi se podařilo zjednodušit pozici a jeho soupeř se s vypuštěním výhry nesmířil, nevzal Pavlovi pěšce (po čemž by následoval věčný šach) a přešel do výrazně horší, dle Pavla již prohrané, koncovky. Narozdíl od pana Macury, já jsem dobře věděl, že mi výhra proklouzla mezi prsty a že bojuji o holý život. A pak soupeř udělal hrubici, nechal si vyměnit dámy a přišel o pěšce. Náhle byla přede mnou jezdcovka s pěšcem víc a nejspíš jednoduchým úkolem - neprohrát.

Mára vyhrál, Pavel opovrhl jednotahovou vidličkou a vyhrál "strategicky" a bylo to! Byli jsme tam!!! Ze mě všechno spadlo a koncovku, ve které jsem pro jistotu vyměnil několik pěšců, jsem odtahal jen tak, rukou, sice nepřesně, ale pořád nejspíš lépe, než kdyby to byla rozhodující partie a nervoval bych se, že musím vyhrát. Bez velikého počítání to bylo snadné - dva pěšci se obětují a třetí nejspíš projde. Prošel a na hodinách jsme oba měli už asi jen tři minuty.

Cinkot sklenic, přípitky, turnaj v bowlingu (vítěz Večis i Jarda, Pavel a Adéla ukázali, že šachy nejsou jediný sport, ve kterém vynikají), rozbory partií mizející v jakési mlze, věštění budoucnosti z ruky, Pavlův výtečný guláš, návrat domů po půlnoci a můj slib, že na blogu uveřejním motivační krédo pro Marťu. Takže:


:-)

TJ FS Napajedla A TJ Sokol Postoupky A
Kunc Miroslav 2094F ½ - ½ 2083F Dvořák Martin
Plšek Miroslav 2112F ½ - ½ 2167F Sháněl Jaroslav (H)
Macura Emil (H) 2025F 0 - 1 2102F Navrátilík Pavel
Kozojed Vlastislav 1966F 0 - 1 2001F Dungl Martin
Vidlář Pavel 1922F ½ - ½ 2105F Bačák Martin
Bartas Pavel 1876F 0 - 1 1902F Machalík Marek
Krejčiřík Radim 1846F 1 - 0 2010F Kašík Jiří (H)
Kolomazník Ladislav 1744N 0 - 1 1957F Večeřa Petr
2½ : 5½

PS: Rožnov se Starým Městem překvapivě prohrál a ještě překvapivěji, čtvrté Boršice podlehly Zubří. Proto se nakonec ukázalo, že v zápase vlastně o nic nešlo - a s Napajedly budeme sdílet soutěž i příští rok.

Martin Dungl

1 komentář:

  1. Paradoxně se tenhle nejdůležitější zápas sezóny nakonec stal tím nejmíň důležitým. Přesto je super že jsme dokázali zabojovat a postoupit z prvního místa! Večis

    OdpovědětVymazat