pondělí 20. ledna 2014

2. liga: Prušánky - Postoupky A 3 - 5

V 6. kole 2. ligy jsme podnikli nejdelší letošní výlet do Prušánek. Přes týden jsme řešili těžkosti se sestavou a s dopravou - Marťa Bačák ze zdravotních důvodů nevěděl, bude-li moci hrát (a řídit), já měl k dispozici jen auto s letními gumami a Večis měl auto v servisu. V pátek mi Večis auto potvrdil, v sobotu však Marťa dospěl k závěru, že hraní nezvládne. Nastoupil tak místo něj Laďa, naštěstí i s autem. Sestava tudíž byla: 1. Dvořák, 2. Sháněl, 3. Brázdil, 4. Navrátilík, 5. Palášek, 6. Večeřa, 7. Dungl, 8. Opluštil. Domácí nastoupili v (na své poměry) silné sestavě, chyběl jim na první desce velmistr Ivanov, který zatím nenastoupil vůbec, a dále dva hráči, kteří nastupují sporadicky. Domácí tak byli papírovými favority.
Poměrně dlouho se hrálo na všech deskách. Okolo 25. tahu jsem pozice zhruba hodnotil takto: Marťa složitá pozice s pěšcem víc, Jardově pozici jsem nerozuměl, Romča měl kvalitu méně (na místě jsem si říkal, že špatný, na Scéně nás však přesvědčil, že měl nejspíš dostatečnou kompenzaci), Pavel dvojice střelců a izolák, jasnou výhodu jsem neviděl, Honza nestejnopolky a rovina, Večis špatný střelec proti dobrému jezdci a výrok "se mnou dnes nepočítej", já jsem měl pěšce víc v dámové koncovce, Laďa přešel do špatné věžovky, ve které měl soupeř jasný plán k výhře.
Když tak Honza dostal nabídku remízy, řekl jsem mu, že bude lepší, když bude hrát dál. Poté se však vyměnily věže, na šachovnici zůstali jen nestejnopolní střelci a rozumně pokračovat nešlo. Honza černými soupeře (Balšínek, 2060) přehrál, nezvolil však nejspíš dobré výměny (mohl jít i do stejnopolek) a výhoda vyprchala. Dále dohrál Romča. V zahájení zahrál podezřelou variantu a zdálo se, že i když dělal skoro jediné tahy, musel nakonec obětovat kvalitu (za pěšce a špatnou pěšcovou strukturu bílého) - jsem zvědavý, kde ukáže za černého počítač (nebo případní předchůdci) zesílení. Několik tahů stál asi špatně, bílý (Teuber, 2189) však figury nezkoordinoval ideálně a Romča získal slušnou protihru. V již špatné pozici se jeho soupeř nechal vycukat, daroval mu věž a my se dostali do vedení. Zatímco Romča získal věž, Marťa Dvořák dostal darem dokonce dámu. Jeho soupeř (Gaša, 2308) překvapil Marťu hned prvním tahem d4. Pak zvolil nestandardní výstavbu se Sf4 a Sg2, která umožnila Marťovi vzít na c4 a vyrovnat. Marťa měl kromě toho s pěšcem víc jasný plán, vymýšlet musel soupeř. Nakonec se odhodlal obětovat figuru za tři pěšce. Po zápletkách mohl jít do opakování tahů. Místo toho se rozhodl ukořistit věž... aby po mezišachu ztratil dámu.
Vedli jsme 2.5-0.5, přehouply se časovky a poslední partie černými se chýlila ke konci. jsem v zahájení čelil nezvyklé výstavbě ve styly morra gambitu, kterou mi soupeř (Marek, 2045) odblical. Pěšce jsem vrátil a po vývinu figur jsem mohl získat kvalitu za pěšce a rozbité královské křídlo. Po delším zámyslu jsem to zavrhl jako příliš hurá akci. Na Scéně jsme varianty rozebrali dál a zdálo se, že jsem do toho měl jít, že by mé křídlo rozbité nebylo. Rybka však ukázala, že bylo - a pozici ohodnotila jako zcela rovnou, tj. jako rovnocennou pozicí po rošádě, kterou jsem zahrál v partii :-). Pozice se nevychýlila z roviny až do okamžiku, kdy mi soupeř věnoval pěšce. Výhodu jsem transformoval přechodem do dámské koncovky, ve které jsem měl jasný plán - nenechat si dát věčňák a realizovat výhodu 2 na 1 na dámském křídle. Bohužel, podcenil jsem možnosti soupeře a nesplnil první část plánu. Cesta ven z věčňáku vedla jen přes ztrátu převahy pěšce, tudíž remis a vedli jsme 3-1. Vzhledem k tomu, jak jsem hodnotil pozice na dalších deskách, bál jsem se, že jsem ztvrdil nejtěsnější výhru domácích. Naštěstí jsem se mýlil.
Jardova partie s Uříčářem (2196) se neanalyzovala a pořádně jsem ji viděl, až když byl Jarda prohraný. Údajně měl v ostré pozici výraznou časovou převahu, chybu však udělal on a Kuba ji využil. Získal dámu za věž a figuru, udělal si volného pěšce a jeho postup rozhodl. Večis zahrál zahájení dost pasivně a špatnými výměnami se dostal do nezáviděníhodné pozice, ve které soupeřův (Mayer, 2063) jezdec, opevněný na c5, ovládal šachovnici a paralyzoval bílého majoritu na dámském křídle. Navíc Večisův střelec byl vzor zoufalosti. Plánem soupeře měl být vhodně nachystaný postup na královském křídle. Umožnil však bílému protihru a vytvoření volného a-pěšce, a tak po výměně lehkých figur a jenoho páru věží najednou zjistil, že sice získá věž, pozice je však remízová. Večis stihl podpořit králem postup svých pěšců, získat věž zpět a zremízovat pěšcovou koncovku. Bezpochyby rozhodující partie se hrála na 8. desce, kde nastoupil Laďa proti Hudáčkovi (2040). Ve hře čtyř jezdců zvolil Laďa originálně plán s dvojpěšcem a pěšcovým nástupem na královském křídle. V kombinaci s aktivními figurami to dávalo smysl, pak však asi nezahrál bílý přesně, z útoku nic nebylo a soupeř ovládnul centrum. Po výměně figur zůstaly na šachovnici čtyři věže. Černý trestuhodně nechal krále stát na g8 a začal hrát na dámském křídle. Tím získal Laďa opět výhodu, aktivizoval krále a rozhodně stál lépe, asi na výhru. Černý vymyslel poslední šejd, do kterého se bílý chytil a nemohl čelit postupu pěšců. Soupeř mu však chybu neuvěřitelným způsobem vrátil - a Laďa mohl pokračovat ve stoprocentním zisku za áčko. Vedli jsme 4.5, dohrával Pavel se Stáncem  (2195). Partii jsem viděl málo a na Scéně se neukazovala. V první časovce prý dostával Pavel čtyřtahový mat, což neviděl ani jeden se soupeřů. Pak vznikla pozice s pěšcem víc za černého, dámami a nestjenopolnými střelci. Pavel se bránil dobře a partii zremizoval. Tím ztvrdil naši výhru 5-3.
Pokud jsme v zápase s Lipovcem měli na víc, tentokrát dvojnásob platilo, že jsme měli štěstí, zejména na deskách 1, 4 a 8. Ovšem štěstí přeje připraveným. Pozoruhodné je, že černými jsme získali 3/4 a i ve dvou remízách jsme stáli lépe, bílými to naopak byla bída (nakonec 2/4). S 10 body jsme se dotáhli na soupeře z Prušánek a vyhoupli jsme se do horní poloviny tabulky.

TJ Podlužan PrušánkySokol Postoupky
Gaša Andrej (Z C)2308F0-12194FDvořák Martin (Z H)
Uřičář Jakub (Z H)2196F1-02157FSháněl Jaroslav (Z H)
Teuber Andreas ( C)2189F0-12095FBrázdil Roman (Z)
Stánec Stanislav (Z)2195F½-½2142FNavrátilík Pavel (Z)
Balšínek Pavel (Z)2060F½-½1841FPalášek Jan (Z)
Mayer Josef (Z)2063F½-½2068FVečeřa Petr (Z)
Marek Jiří (Z)2045F½-½2050FDungl Martin (Z)
Hudáček Josef2040F0-11864FOpluštil Vladimír
3:5

Martin Dungl

3 komentáře:

  1. Gratulace k super vásledku. Kurňa ten Laďa, to je docela perspektivní hráč, samé výhry letos, je vidět, že půjde nahoru. :) Mara M.

    OdpovědětVymazat
  2. Tak nakonec mi pc píše, že stojím mírně lépe, jde spíše o to, že já jsem měl větší strach a respekt z možného útoku na mého lorda, zacož pc maže pikama do dámy..:D

    Martin Dvořák

    OdpovědětVymazat
  3. Za poslední dva roky jsem prohrál jen jednou v RP s hráčem , kterého včera porazil David. Ale včerejší partie se mi moc nepovedla, příště by měli hrát místo mně, perspektivnější hráči.

    OdpovědětVymazat