úterý 19. listopadu 2013

2. liga: Kuřim - Postoupky A 3.5 - 4.5

Ve druhém kole jsme zavítali do Kuřimi. Zatímco nám v prvním kole utekly body, které byly na dosah, soupeř dostal naprostý výprask. Oba týmy tak byly namotivovány v neděli zabrat. Logistika byla tentokrát komplikovaná, ale zvládli jsme ji. (Marťa Bačák jel z Kroměříže, ale plánoval zůstávat v Brně, já měl v Brně večer něco domluveno a Večis měl nepojízdná všechna svá auta (2). Řešení obnášelo, že jsem jel z Kuřimi do Brna přes Kroměříž se zastávkou v Brně v hospodě a Jarda a Marťa Dvořák jeli z Brna busem do Starého Města/Olomouce.) V 10 jsme byli v základu v DDM Kuřim připraveni hrát.

Zápas začal dobře. Večisův soupeř zahrál velmi optimisticky zahájení - obětoval v sicilce e-pěšce za útok na krále. Nejspíš však přehlédl, že Večis může vynutit výměnu dam. Bez nich vznikla na šachovnici pozice, ve které měl černý vše, co si mohl přát, soupeři se nepodařilo ji nijak zkomplikovat a v koncovce už nebylo co řešit. Mezitím už ovšem dohrál Marťa Dvořák. Pod dojmem toho, že Večis stojí na výhru a Roman, já a Marťa lépe, nabídl soupeři remízu, která byla přijata. Poměrně krátká byla i partie Honzy. Ze zahájení (francouzská) bílými nic zvláštního nevytěžil, měl méně času a na šachovnici byla rovná nekomplikovaná pozice. Vzhledem k zápasovému stavu nabídl remízu. Soupeř ji nejprve odmítl, aby ji po chvíli nabídl sám. Do remízového přístavu poté doplula i Romanova partie. Viděl jsem jen kousek analýzy a netroufám si partii nijak hodnotit - kdyžtak můžeš Romčo napsat hodnocení do komentářů.

Vedli jsme 2.5-1.5 a vypadalo to dobře - já a Marťa někde mezi lepší pozicí a výhrou, Pavel horší, Jarda remis. Časovky hodnocení změnily. Pavel remizoval. Partii jsem vůbec neviděl, pouze konečnou pozici, tak si ji netroufám hodnotit. Údajně byl někde mezi tím prohraný. Poté jsem vyhrál. Soupeř postavil v zahájení pevný val, já hrál Maroczyho výstavbu. Pěšcový útok vedl ke vzniku soupeřovy slabiny na d6 a koncovce se čtyřmi věžemi a dvěma koni. Při přesné hře černého bych nevyhrál, naštěstí se mi však dařilo vytvářet stále nové problémy a chyba přišla. Výslednou věžovku jsem vyhrál. Jarda v cca rovné pozici v časové tísni přehlédl pěšce, což soupeř technicky dobře využil. Soupeř tak snížil na 4-3 a dohrával Marťa Bačák. Nové zahájení mu svědčí - porazil již p. Petřivalského a i v neděli bílého jasně přehrál. Král byl v bezpečí na e8, dvojice střelců ovládala šachovnici a h-sloupec pozorovala jeho věž. V kritický okamžik však nevzala pěšce a koncovka, do které se partie dostala, byla lepší za soupeře. Marťa však postavil pevnost a bílý neměl žádnou možnost, jak usilovat o vítězství. 4.5-3.5.

Ve většině partií jsme byli o něco lepší, takže je výhra asi spravedlivý výsledek. Přesto, kdyby to skončilo naopak, jako před 14 dny, nemohli bychom se divit, byl to jeden z těch zápasů, kde výsledek závisí na maličkostech. Musím pochválit přístup celého týmu, jen tak dál. Po 2 kolech máme 3 body, je to při stejném skóre (50%) o bod více než loni. Před sezónou bych to asi bral.


Martin Dungl

PS: Nebojte se do komentářů připsat něco o svých partiích!
PPS: Nebojte se do komentářů připsat něco o svých partiích!

8 komentářů:

  1. Jak jako že by jsi 50% bral? Copak my nehrajeme na postup??? :) MB

    OdpovědětVymazat
  2. Po shlédnutí partií musím hodnocení trochu poopravit:
    - Honza soupeře přehrál a v konečné pozici stál s výrazně lepším střelcem na výhru, což asi nikdo v místnosti neviděl. Tah f5 člověka sice napadne, ale důsledky bych bez motoru asi odhadl jako méně radikální. Musíme zapracovat na hodnocení pozice. Příliš brzká remis!
    - Pavel byl při útoku soupeře jasně prohraný - tah 33. ... f6 byl sice vynalézavý, ale kdyby bílý místo braní na g8 pragmaticky tahem fxg5 otevřel f-sloupec na krále, bylo by za pár tahů hotovo.
    - Jarda stál taky většinu partie výrazně lépe, odmítl i opakování tahů. Na konci střední hry Fritz favorizuje plán s natažením e5 a převodem jezdce na e4. Jarda přešel raději do lepší koncovky, kde však vyrovnal (pro mě podivným) tahem a5... a po pář tazích přišla hrubka.

    OdpovědětVymazat
  3. A byla tam u mě ta čtyřka? Já žádný program nemám :( MB

    OdpovědětVymazat
  4. Před 43. tahem černého byla i 5, pak až do "před 47. tahem černého" 4.
    mm

    OdpovědětVymazat
  5. To nevím Marťo, co máš za motor, mně rybka 2.2 píše nejvíc -2.5 (místo Vee8 hrát Ve4, což docela dává smysl), souhlasím, že větší převaha končí po přesunu aktivní věže z h-sloupce ;)

    OdpovědětVymazat
  6. Odpovědi
    1. Mám Stockfish 4, nechal jsem to cca 3 min. přemýšlet v nekonečné analýze. Notebook mám pravda 6 let starý. Foto obrazovky jsem dal na http://sokolpostoupky.sweb.cz/liga.jpg

      mm

      Vymazat
  7. Vše v jednom zdarma Marťo B. stáhneš třeba tady..
    http://www.playwitharena.com/?Download:Arena_3.0

    OdpovědětVymazat