pondělí 16. prosince 2013

2. liga: Napajedla - Postoupky A 3 - 5

Na zápas 4. kola 2. ligy jsme se vydali do Napajedel. Vzhledem k našemu ne úplně dobrému postavení v tabulce a k papírové síle Napajedel bylo jasné, že se jedná o velmi důležitý zápas, ve kterém je záhodno zvítězit. Obě naše auta se potkala u "likusáku", kde se ovšem nehrálo. Cestou k radnici jsme naložili ještě spěchajícího Jardu, dorazili jsme přesně v 10 a chvíli po desáté mohl zápas začít. Prostředí je tam moc pěkné a domácí tým se ukázal jako dobrý hostitel - kromě tradiční kávy nám nabídli i něco ostřejšího na zahřátí (zde lze jistě namítnout, že možná ne zcela nezištně). Dali jsme si jen kávu a pustili se do partií.

Než se dostanu k jejich průběhu, zmíním podstatný faktor, který bohužel posunul zápas někam k hranici regulérnosti. Několikery hodiny byly špatně nastaveny, nepřidávaly 30s po každém tahu. To ovlivnilo zejména partii Marti Bačáka, jehož soupeř se po 12 tazích dostal do docela slušné časovky (zbývalo mu nějakých 16 minut). Rozhodčí, pan Macura, zavolal oba kapitány a na chodbě jsme přenastavovali hodiny, abychom nastavili inkrement a přidali čas, o který byli oba borci připraveni. Přidal se i Marťa Bačák. Jeho soupeř mezi tím dobrých 10 minut přemýšlel. Když jsme hodiny nastavili, ukázalo se, že jsou vadné, protože stále nepřidávaly. Marťa s Jardou začali za hlasitého šepotu cvakat s náhradními hodinami, neúspěšně. Když se na to vykašlali, reklamoval Marťův soupeř, že hodiny opět nepřidávají, a tak jsme opět to šli s panem Macurou na chodbu nastavovat. Až bylo vše hotovo, přijal Marťa v 16. tahu remízu (stál špatně, v partii toho moc nevymyslel a jeho soupeř nehrál dál asi jen proto, že by mu spadl v 19. tahu praporek, kdyby nezrychlil). K podobným šarádám došlo ještě dvakrát, v době okolo časových tísní, a při ruchu, spojeném s hlasitým "šepotem" některých borců, bych snad ani neslyšel mobil, kdyby třeba soupeři začal zvonit, a ovlivnilo to jistě kvalitu hry i spotřebu času více hráčů. 

A teď už k zápasu: Jako první dohrál Marťa. Možná to bylo dáno myšlenkovou energií věnovanou hodinám, rozhodně si ve výměnné slovance jako černý dovolil hodně, měl izolovaného pěšce a trpěl. Přijetí nabídnuté remízy bylo správné. Pavel získal s panem Macurou černými již v zahájení pěšce a vypadalo to, že partie bude na jednu branku. Pak mu však dovolil poměrně aktivně rozehrát figury. Jeho protivník aktivitu transformoval na útok na krále. Kdyby měl Pavel takříkajíc tvrdé koule a vzal si dalšího pěšce, útok by nejspíš přečkal a hrál o výhru. Místo toho zvolil špatnou obranu a dostal mat. Honza vyrovnal na 1.5-1.5. Bílými stál s Mirou Kuncem již od zahájení lépe. Soupeř obětoval dva pěšce za aktivitu, Honza si je vzal bez toho, aby kdovíjaká aktivita přišla. A když pak zaútočil na krále, bylo rozhodnuto. Prostě měl celou partii pod kontrolou - moc povedená výhra!  Romča v drakovi bílými čelil předčasné oběti kvality, za kterou byl útok černého dosti nedostatečný. Romča však následujících několik tahů zahrál ležérně, útok se zformoval a bílý bojoval o holé přežití. Jeho oponent nakonec naštěstí nenašel, jak v útoku pokračovat (na Scéně se zdálo, že to šlo), spokojil s výměnami a s koncovkou tří pěšců proti kvalitě, která už byla remízová.

Za stavu 2-2 proběhly časovky (vzhledem k nepříjemnostem v hodinami každá v úplně jiný čas) a vypadalo to dobře. Marťa s Jardou byli vyhraní a já s Večisem jsme stáli lépe. Jako první dohrál Jarda a prohrávali jsme 3-2. Soupeře v partii hezky přehrál a dostal se do vyhrané koncovky. Tu zjednodušil na banální pěšcovku. Partii nechybělo vůbec nic. Kromě výhry. Jarda si dost nepochopitelně zavřel krále do patu a když soupeř všechno zablokoval, nezbylo, než začít dávat pěšce. Marťa s Adamem Gabrielem hrál složitou variantu Aljechinky, ve které Adam obětoval pěšce za aktivitu a vzdáleného volného pěšce. Marťa se zprvu nebránil ideálně, měl však taky volného pěšce a i díky němu nakonec soupeře přehrál, získal figuru a vyhrál koncovku. již třetí zápas proti Napajedlům v řadě dostal p. Kozojeda bílými. Ze zahájení jsem stál lépe, ale nevěděl jsem úplně, jak využít lepší pěšcovou strukturu a dvojici střelců. Po partii jsem měl pocit, že jsem hrál v těchto fázích špatně (a na Scéně jsem si taky něco vyslechnul :) ), Rybka mi ale mé tahy vesměs nezamítala (byl to ten typ pomalé pozice, kde není třeba něco hrotit). A něco pro kibice, Vc2 byla skutečně (!!!) má první jednoznačná chyba (lépe a4) :-) (samozřejmě nepopírám, že v pomalých pozicích kromě nehrocení je třeba mít i plán - ten mi chyběl, takže ačkoliv mi neubývalo počítačové hodnocení pozice, k výhře jsem se taky moc nepřibližoval). Pak jsem nemohl něco dopočítat (svou roli sehrál i ruch v sále), postupně jsem se dostal na půlminutu a ve fázích, kdy jsem měl trestat soupeřovy chyby, jsem hrál úplné jalovosti. Ukázalo se, že jsem měl výhodu celou dobu, ovšem tu jsem si různě zmenšoval (a soupeř mi ji na oplátku zvětšoval). Vybavuju si, že když jsem měl asi 15 vteřin a cosi jsem počítal, rozhodčí (asi metr ode mě) velmi hlasitě šeptal Marťovi Bačákovi, že je to dnes zajímavý zápas... Ve 40. tahu jsem vymyslel zisk kvality, ve 41. tahu jsem zjistil, že má soupeř výmluvu, v zápětí zůstala výmluva nevyužita, ve 42. tahu jsem získal kvalitu. Koncovka už byla lehká. Poslední dohrával Večis. Jeho partii jsem nestihl sledovat a na Scéně se neukazovala. Vím z ní, jaké bylo zahájení a že spolehlivě vyhrál koncovku jezdce proti špatnému střelci. 5-3.

Zápas byl plný chyb a zvratů a mohl skončit jakkoliv. Dvě jasné partie (Honza, Večis) a poměrně spolehlivá Marťova výhra jej převrátily na naši stranu. S 50% ziskem jak co do bodů, tak co do skóre, přezimujeme v polovině tabulky. V lednu a na začátku února nás čekají tři papírově mírně silnější, ovšem hratelné týmy, tak snad z toho něco bude.

TJ FS Napajedla Sokol Postoupky
Gabriel Adam (Z H)2165F0-12194FDvořák Martin (Z H)
Svítek Jiří (Z H)2139F1-02157FSháněl Jaroslav (Z H)
Bláha Petr (Z H)2098F½-½2157FBačák Martin (Z)
Kopčil Milan (Z)2059F½-½2095FBrázdil Roman (Z)
Macura Emil (Z)2002F1-02142FNavrátilík Pavel (Z)
Kunc Miroslav (Z)2053F0-11841FPalášek Jan (Z)
Krejčiřík Radim (Z)1933F0-12068FVečeřa Petr (Z)
Kozojed Vlastislav1897F0-12050FDungl Martin (Z)
3:5

Přeji vám všem hezké svátky a zvu vás na postoupecké Vánoce 25.12., spojené s fotbálkem a bleskovým turnajem.

Martin Dungl

3 komentáře:

  1. Pěkný článek,
    Hluk a šepot sehrál velký vliv na vývoj utkání.
    K mojí partií, nikde jsem nastal hůř podle pc, vždy malinko lépe -0,3 - -0,4, pak jsem ae v casovce zahral nesmysl a to byl jedinny moment, kde mel nejakou hmattelnou vyhodu pc psal 0,8, jinak jedna velká chyba v mé partii byl můj čas.

    Martin Dvořák

    OdpovědětVymazat
  2. Jen pro upřesnění. Nechci se vymlouvat na hodiny, je moje blbost že jsem se tím nechal rozhodit. Jinak hodiny nepřidávaly ani potom, co jsem remizu vzal.
    Každopádně jsem se na zápas dost těšil a tohle mě o tu radost trochu připravilo. Ale horší bylo, že jsem musel sledovat ostatní partie. To jste mě připravili o pěkných pár let života... :D MB

    OdpovědětVymazat
  3. Jo a jsem rád že se hláška o tvrdých mužských partiích uchytila :D

    OdpovědětVymazat