středa 15. února 2012

Postoupky A - Staré Město E 7 - 1

V sedmém kole přivítal náš tým v domácím prostředí Staré Město E. Oproti minulým zápasům jsem jel tentokrát zatopit již v (pozdní) předvečer utkání a k dispozici byla káva. Obojí bylo přijato s povděkem. Nastoupili jsme kromě Jardy, který ze Starého Města hostuje a jeho absence byla dohodnuta, v nejsilnější sestavě - Marťa Dvořák, Pavel Navrátilík, já, Marťa Bačák, Mara Machalík, Jirka Kašík, pan Bačák, Večis.

V noci na dnešek se mi ve snu zjevil Laďa a říkal mi, že se nemám v článcích tak vykecávat (zbytek snu byl z oblasti sci-fi, Martin Medek přejel bílými FM Karlíka). Takže rovnou k partiím - rozdělím je do čtyř skupin po dvou:

1. Krátké výhry (Pavel, Mara)
Mara nebyl zrovna vyspaný a zeptal se mě, smí-li nabídnout remízu. To jsem mu nedovolil a o dva tahy později, v 10. tahu, mu soupeř daroval dámu. 1-0. Pavlova partie trvala o 6 tahů déle. Rosťa Pukl přecenil útočné možnosti bílého v Najdorfovi s 6. ... e5 a po ostrém, leč teoretickém, 8. g4 přišlo 9. f4? s dalšími g5?! a g6??. Pavlovi střelci a dáma neměli s bílým monarchou těžkou práci. 2-0. Myslím, že Rosťa šel po příchodu zpět do peřin a večer nevěděl, jestli byl na šachách nebo ne.

2. Normální výhry (Marťa D., já)
Marťa přešel s Radovanem Studeným ze španělky do koncovky s dvojicí střelců a příšernou pěšcovou strukturou. Objektivně pozice možná lepší nebyla, ale když Radovan ztratil dvě tempa a nechal si zavřít střelce, Martinovi střelci ovládli celou šachovnici a mohl se zaknihovat další bod. Jana Zpěváková proti mně vystavěla černými pevnou, leč pasivní pozici. Obětoval jsem pěšce, abych nedovolil souhru jejích figur a pozici otevřel. Když se neodhodlala pěšce vrátit, zůstaly jí figury v základním postavení. Poté už jsem neměl těžkou práci, takové pozice se hrají samy. Zaútočil jsem na krále a zvítězil.

3. Remízy (oba Bačáci)
Marťa Bačák se bránil v karlovarské pěšcové struktuře. V pravý okamžik se mu podařilo zahrát c5 a přinejmenším vyrovnal. Pak ale nehrál přesně a partie skončila remízou. Pan Bačák tahal po většinu partie s opačnými rošádami za kratší konec. Přešel ale do věžo-střelcovky s nestejnopolnými střelci a soupeři se dohodli na remíze. Vedli jsme 5-1 a většina týmu odjela.

4. Dlouhé výhry (Jirka, Večis)
Na místě zůstali jen Jirka Kašík a Večis a proti nim pořadě otec a syn Stuchlí. Večis se po předchozím utrpení dostal do koncovky nestejnobarevných střelců s pěšcem více, která byla na obranu těžká, ale přeci jen asi remízová. Jirka byl s kvalitou méně prohraný. Večisův talentovaný soupeř se bránil dobře a ve správný okamžik dokonce správně obětoval pěšce za znepohyblivění černé formace. Pak se ale nechal vytempovat a umožnil černému králi postup na aktivnější post. Pak už nebylo za bílého obrany proti postupu pěšců. Jirka hrál ultrazavřenou pozici, vzniklou z královské indické s fianchettem na g2. Oběti pěšce a následně kvality neposkytly dostatečnou kompenzaci, soupeři se podařilo uvolnit z tlaku a stál na výhru. Pak však měnil dost nešťastně a Jirkovi se podařilo postavit v koncovce J+2p x V+2p něco na způsob pevnosti - a jezdil ořem sem a tam, čekajíce, co soupeř vymyslí. Vymyslel. V pozici na diagramu


přišlo 73.Va8?? a po bezmála šesti hodinách hry a mnoha hodinách s kvalitou víc zbyly bílému oči pro pláč. Šachy jsou krutá hra.

Soupeře jsme jasně přehráli, i když vítězství 7-1 bylo poněkud šťastné a pro hosty snad až příliš tvrdé. Naši formu otestuje hned v příštím kole Staré Město D, které jistě bude chtít pomstít své kolegy.

TJ Sokol Postoupky A ŠK Staré Město E
Dvořák Martin 2083F 1 - 0 2090F Studený Radovan
Navrátilík Pavel 2102F 1 - 0 1971F Pukl Rostislav (V)
Dungl Martin 2001F 1 - 0 1866F Zpěváková Jana
Bačák Martin 2105F 0.5 - 0.5 1967F Knotek Josef
Machalík Marek 1902F 1 - 0 1906F Burda Josef
Kašík Jiří (H) 2010F 1 - 0 1944F Stuchlý Radim
Bačák Petr (H) 1971F 0.5 - 0.5 1932F Blaha Bohuslav
Večeřa Petr 1957F 1 - 0 1678F Stuchlý Ondřej
7 : 1

Martin Dungl

1 komentář:

  1. Jenom bych podotknul, že remíza byla nabídnuta mně ;-) já takový věci nedělám
    Mara

    OdpovědětVymazat