pondělí 28. listopadu 2011

Postoupky A - Francova Lhota 6 - 2

Ve čtvrtém kole ZKP přivítalo naše áčko Francovu Lhotu. Hoši z Francovy Lhoty jsou možná zvyklí na ještě větší mrazy než hoši z Rožnova, zůstalo ale jen u teorií, přivítala nás totiž hezky vyhřátá sokolovna (aneb, ještě že máme jednoho postoupeckého patriota v oddíle, díky!). Nastupovali jsme s ratingovou převahou na všech šachovnicích a navíc nabuzeni po Vsetínu, kterému zazpíval kanárek. Proto jsem měl ze zápasu určité obavy. Naštěstí se ale utkání vyvíjelo dobře.

Po zahájení měli Jarda na druhé a Večis na sedmé šachovnici izolovaného pěšce, a tak se snažili o útok. Na jedničce Marťův soupeř sehrál pasivně zahájení a dostal se pod tlak. Marťa nadějně obětoval kvalitu a soupeř vsadil na jednu kartu. Pavel a Jarda brzy odmítli remízu - zjevně si věřili, Pavel bílými v typicky Grunfeldovské pozici. Já jsem v sicilce černými obětoval pěšce za iniciativu a soupeř strávil více než půl hodiny přemýšlením, zda vzít či nevzít. Nakonec vzal, což jsem věděl, že je špatně, ale už si nepamatoval, proč. Marťa Bačák nadějně rozehrál bílými španělský Richterův útok a Honza měl černými převahu dvojice střelců v (značně povyměňovaném) drakovi. Nejlepší nakonec. Jirka si černými postupně vybudoval tlak na rezidenci bílého krále - a soupeř, místo aby ztratil pěšce, vymyslel "kombinaci", ze které nakonec Jirka profitoval celou věží navíc.
Mezitím se prakticky rozhodlo na jedničce - soupeřova aktivní hra nebyla dobrým plánem, z útoku nic neměl a Marťa jen sklízel materiál. Já jsem si asi nevzpomněl dobře, v taktické pozici nedocenil jistý obrat - a místo dobrých vyhlídek jsem měl věž proti dvojici střelců a volnému pěšci, tedy naprosto prohranou partii. Pavel optimistickou hrou odevzdal soupeři centrum a jeho král se na otevřené šachovnici stal lovnou zvěří. Večis obětoval pěšce za aktivitu, v komplikacích soupeře zcela přehrál - a v koncovce dámy proti věži a lehké figuře nakonec jednotahově získal věž. Marťa Bačák tak dlouho vylepšoval pozici, že soupeři jako nejlepší vyhlídka přišlo obětovat kvalitu a přejít do koncovky, domnívaje se, že je remízová. Marťovi ani nedalo moc práce jej vyvést z omylu.

K žádným překvapením nedošlo, a tak Večis, Marťa, Jirka i Marťa vyhráli a Pavel prohrál. Hráli jsme já, Jarda a Honza. Honza a Jarda stáli trochu lépe a já jsem byl prohraný. Pak mě ale napadlo začít si věřit, s Večisem jsem se vsadil o výbornou polévku v chlebovém bochánku, kterou dělají v Pardubicích, že pozici udržím - a soupeře jsem asi zhypnotizoval, protože po hrubce přešel do věžovky s pěšcem méně. Ta sice za něj možná taky byla vyhraná (díky postouplému pěšci), ale nezahrál to dobře a dal i mně jisté šance na vítězství po oběti věže a postupu pěšců podporovaných králem. To jsem ale zkoušet nechtěl, a tak jsme zamířili do remízového přístavu. Honza (po jak dlouhé době v áčku?) zvítězil - v koncovce střelce proti jezdci krásně obětoval střelce za pěšce a obsazení cestičky podél volného pěšce králem. Soupeř navíc nezareagoval přesně a bylo po partii. Nejdéle tahal Jarda - dlouho přetlačoval soupeře svým izolovaným pěšcem, pak krále převedl na dámské křídlo, pak zase na královské, s každou výměnou dělal drahoty, odmítl asi pět nabídek na remízu a hrál až do posledního pěšce. Přesně jak se má hrát proti soupeřům s nižším elem! Pan Doležal však byl ostražitý a když na (skoro) prázdné šachovnici Jarda nabídl remízu, vtipně opáčil - tak ty už chceš remis? vážně? Ale vzal, nic jiného nezbývalo. Tak se zrodilo naše vítězství 6-2.

Na Scéně jsem chtěl nechat kolovat netbook, aby hráči napsali, jak zápas viděli, netakticky jsem se však zeptal nejdříve Pavla. "Pavle, jak jsi to viděl?" "Tři sprostý slova ...." "Tak něco řekni, já to tam napíšu" "Nevím, kašli na to.. " Dál jsem to raději vzdal.

TJ Sokol Postoupky A TJ Sokol Francova Lhota A
Dvořák Martin 2083F 1 - 0 1980F Zvardoň Petr (H)
Sháněl Jaroslav (H) 2167F % - % 2018F Doležal Karel
Navrátilík Pavel 2102F 0 - 1 1993F Hrabovský Vladimír
Dungl Martin 2001F % - % 1991F Běhunčík Josef (H)
Bačák Martin 2105F 1 - 0 1837F Krčmář Milan
Kašík Jiří (H) 2010F 1 - 0 1891F Filák Josef
Večeřa Petr 1957F 1 - 0 1687N Smetana Rostislav
Palášek Jan 1711F 1 - 0 1611N Martinka Ladislav
6 : 2

Martin Dungl

1 komentář:

  1. Když sem se pak koukal tak ta oběť pika, který se jevil jako otrávený, byla nekorektní a fritz mi psal -1,5. Jak však jednou řekl jeden sice špatný ale moudrý šachista, je potřeba si věřit a já byl přesvědčen že pozice je dobrá :)
    Večis

    OdpovědětVymazat