sobota 19. listopadu 2011

Vsetín - Postoupky A 0 - 8

Ve třetím kole ZKP nastoupil náš A team ve Vsetíně. Místní mužstvo má bohaté zkušenosti z 2. ligy, má však problémy s docházkou ratingově nejsilnějších hráčů. Nám sice chyběl letos poprvé jen jeden člen základní sestavy, výraznými favority jsme však nebyli.
Po pár úvodních tazích nevypadal zápas zle. Marťu Dvořáka se soupeř ve Svěšnikovovi pokusil překvapit nestandardním, a snad i pochybným, plánem s Dd3 (místo Sd3) a velkou rošádou. Můj soupeř zahrál ne zcela přesně něco mezi Nimcovičovou a dámskou indickou obranou - a odevzdal mi centrum. Jirka rozbíjel obranný štít útokem Grand-prix s obětí pěšce. A nejlepší nakonec, Večis v italské získal po soupeřově pasivní hře centrum a posléze i figuru. A ani na zbylých čtyřech prkenicích jsme nestáli hůře. Zhruba v této fázi zápasu Jarda prohlásil "vypadá to dobře, takže nevyhrajeme." - zcela v duchu předchozích dvou zápasů. Ale pak to tam začalo padat.
Nejprve zvítězil po standardně velmi dobrém výkonu Jirka. Jeho soupeř obranu proti Grand Prix nezvládl, a tak z partie byla miniaturka. Pavel tahal v partii celou dobu za delší konec, po oboustranných nepřesnostech se však na šachovnici objevila věžovka, dle analýzy na Scéně za Pavla asi vyhraná, avšak po velké námaze a přesné hře. Soupeř se však zmýlil v propočtu, došlo k výměně věží a pěšcovku Pavel bez problémů zvládl. Na sedmé šachovnici zaznamenal po jedenácti a půl letech obnovenou premiéru v postoupeckém dresu Petr Bačák starší. Jeho partii jsem nedokázal na první pohled ani rámcově zhodnotit, tak jsem ji příliš nesledoval. Svého mladého soupeře údajně bez větších problémů přehrál a asi po třech hodinách přidal třetí bod. Poté jsem dohrál já. Soupeř svým nízkým fide ratingem maskoval vyšší, a v tomto případě podstatnější, rating národní. Ze zahájení jsem vyšel jasně lépe, avšak místo abych stupňoval převahu v zavřené pozici třeba nástupem pěšců, umožnil jsem výměnu svých jezdců a ovládl prostor v centru dvojicí střelců tak nešťastně, že nebylo na co útočit. Následná oběť pěšce mi dala více iniciativy, ale nevyvedla pozici z rovnováhy. Pak však zvolil soupeř příliš optimistický plán, má dáma se dostala do týla jeho pozice, získal jsem dva pěšce a jako nášup mi zjevně vytiltovaný protivník nabídl figuru. 4-0.
Když jsem se podíval na další šachovnice, měl jsem o našem vítězství jasno. Marťa Dvořák hrál na jednu branku, Jarda měl v koncovce o pěšce více, Marťa Bačák tlačil svými visacími pěšci soupeře až někam za šachovnici a Večis měl pořád figuru více. Marťa D. dohrál ještě před časovkou. V průběhu partie zesiloval svou pozici pro útok na dámském křídle a jako nejlepší cesta za soupeře se jevilo zjednodušování spojené s výměnou dam. K tomu se však neodhodlal včas - a prudký útok, zakončený nekrytelným matem, partii rozhodl. Ve Večisově partii se soupeř (černý) bez figury zuby nehty bránil útoku na krále. Ale nemohl odolat a taky neodolal. 6-0. Jardovu partii jsem nesledoval, prý nestál kdovíjak, ale koncovku s pěšcem více již zvládl bravurně. 7-0. Nejzavřenější pozice se hrála nejdéle. Marťa Bačák se bránil po katalánsku, soupeř nezvolil správný plán, a tak jej brzy černý chytil do kleští. Asi jedinou cestou ven byly dlouho výměny, k těm se však bílý neodhodlal. Když už stál dost špatně, nerozhodl se ani pro útok na krále a jen se nechal tlačit baterií v centru. A když nakonec jeden z pěšců mířil do dámy, vzal se.
Vítězství 8-0 je nečekané, ale zasloužené. A co je důležitější, výkon všech hráčů (snad vyjma mě) byl příkladný. Děkuji vám za něj! Na Scénu dorazili tentokrát i další a podívali jsme se na povedené i méně zdařilé partie z nižších soutěží.

ŠK Zbrojovka Vsetín A TJ Sokol Postoupky A
Parák Dominik 2160F 0 - 1 2083F Dvořák Martin
Juříček Stanislav 2131F 0 - 1 2167F Sháněl Jaroslav (H)
Straděj Vlastimil 2039F 0 - 1 2102F Navrátilík Pavel
Maňák Antonín (H) 1788F 0 - 1 2001F Dungl Martin
Hradil Karel 1856F 0 - 1 2105F Bačák Martin
Smílek Petr 1917F 0 - 1 2010F Kašík Jiří (H)
Závodný Jaroslav 1760F 0 - 1 1971F Bačák Petr (H)
Bartošek Ivan 1928F 0 - 1 1957F Večeřa Petr
0 : 8

Martin Dungl

1 komentář: