úterý 4. října 2011

Boršice B - Postoupky A 4.5 - 3.5

Kalendář čerstvě ukrajoval podzim a opožděné léto bylo v plném proudu, byla neděle 2.10.2011 a náš A team vstoupil prvním zápasem do další sezóny družstev. Vydali jsme se na půdu úřadujícího šampiona krajského přeboru - Boršic B - a po bezproblémové cestě se v 9 hodin mohlo začít. Soupeř byl o něco slabší než loni, my o něco silnější, a tak jsme si, s ratingovou převahou na sedmi šachovnicích, věřili.

Ani ne po dvou hodinách mi Jirka Kašík říká - "Myslím, že ho mám". A skutečně, otevřenou pozici s izolovaným pěšcem využil, ukázkově obětoval Josefu Skalkovi jezdce na f7 a exponoval jeho krále. Brzy se skládaly figurky a vedli jsme 1-0. V ten okamžik jsem já měl de facto vyhranou pozici, s pěšcem víc a s převahou, lépe stál Honza Palášek a Večis vedl o soupeřem obětovanou figuru, přičemž to nevypadalo, že by z oběti něco mělo být. Na zbytku šachovnic zatím nebylo jasno.
Jako druhý skončil Marťa Bačák. Ze stísněné pozice francouzského typu se mu figurky rozehrály, soupeř Petr Náplava však vymyslel hezký zdvihák, po kterém mohl stát dobře. Než se tak stalo, dali soupeři partii za remis. Asi po třech a půl hodinách hry skončily partie na posledních dvou deskách, bohužel obě špatně. Večis s Honzou Paláškem nestačili na duo Hlůšek, Šaňák. Hlůškova poziční oběť se, alespoň podle naší hospodské analýzy, ukázala být naprosto korektní - figura je dobrá cena za dva pěšce a totální paralýzu pozice. Večis se potil a cukal, ale veškerá jeho snaha byla marná, nakonec byl udušen. Honza přešel do jen zdánlivě vyrovnané koncovky nestejnopolných střelců a jezdců - a neopatrný tah pěšcem na g4 vše pravděpodobně zpečetil, lépe postavený král soupeře už měl lehkou úlohu.
Před časovou kontrolou jsme prohrávali 2.5-1.5 a hrály první čtyři desky. Marťa měl Luďkem Volčíkem složitou pozici, Jára stál s Havránkem skoro na prohru a Pavel s F. Křížkem skoro na výhru. Ještě před 40. tahem jsem skončil já. Erika Pfeffera jsem přehrál, vybíral jsem si hned z několika dobrých pokračování a v jeden okamžik jsem mohl získat věž. Bohužel, přehodil jsem tahy a přehlédl zcela banální ústup. Měl jsem sice pořád kvalitu za pěšce, ale velmi exponovaného krále a pozice byla objektivně nejspíš lepší, snad vyhraná, rozhodně těžká. Soupeřova dáma však k mému králi pronikla, a tak jsem musel zatáhnout za záchrannou brzdu - remíza věčným šachem. Pikantní je, že soupeř věčňák neviděl, a tak jsme z remízy byli zklamaní oba. Ještě před kontrolou skončil Pavel - v jeden okamžik místo dokončení výměny nechal kvalitu kvalitou a vydal se na útok na soupeřova krále. Jeho intuice se ukázala být naprosto správná a v hezké partii slavil vítězství. Hned po kontrole kapituloval Jarda, koncovka se špatnou pozicí a několika pěšci méně není nic moc.
Prohrávali jsme 4-3 a zbývala Marťova partie s Luďou Volčíkem. Hned po 40. tahu se Marťa správně zamyslel asi na půl hodiny - na pomezí střední hry a koncovky šlo o nalezení správného plánu. To se mu však bohužel nepovedlo. Bojoval, postoupil pěšcem na sedmou řadu, soupeř jej však zremízoval věčným šachem.

Prohráli jsme 4.5-3.5, start tak nevyšel. Jsem však přesvědčen, že jsme si jen vybrali slabší chvilku. Bojovný duch se pak prolínal naším posezením na Scéně, kde jsme nakonec rozebrali všechny partie.

SK Boršice B TJ Sokol Postoupky A
Volčík Luděk 2034F ½ - ½ 2083F Dvořák Martin
Havránek Michal 2028F 1 - 0 2167F Sháněl Jaroslav
Křížek František2018F 0 - 1 2102F Navrátilík Pavel
Pfeffer Erik 1936F ½ - ½ 2001F Dungl Martin
Náplava Petr 1882F ½ - ½ 2105F Bačák Martin
Skalka Josef 1907F 0 - 1 2010F Kašík Jiří
Hlůšek Pavel 1923N 1 - 0 1957F Večeřa Petr
Šaňák František 1929F 1 - 0 1711F Palášek Jan
4½ : 3½

Martin Dungl

2 komentáře:

  1. Fakt špatný zápas, nějak se to zvrtlo. Já jsem určitě mohl soupeře víc potrápit,ale nebyl jsem si jistý a v ten moment to vypadalo že vyhrajem tak 5-3, možná 5,5-2,5, tak jsem nechtěl riskovat. Nakonec z toho byla rozhodující půlka. MB

    OdpovědětVymazat
  2. Mě zas ta oběť figury dostala. Hodně podceněné ale přesto i soupeř to hrál na oko a vyšlo mu to. Škoda musíme máknout a nenechat se tímhle otrávit. Večis

    OdpovědětVymazat